- Det finnes mange nye muligheter for rørleggerne i dagens og fremtidens energimarked, men det vil kreve kompetanseheving og at man opptrer troverdig overfor kundene, sier teknisk direktør i Norsk Rørleggerbedrifters Landsforening, Ole Larmerud.

Markedet finnes der, men kundene kommer ikke av seg selv. Det kreves innsats og rørleggerne må være edruelig i sin markedsføring av nye løsninger.

- Det er helt avgjørende at kundene får det de har bestilt og når man selger inn nye løsninger på energisiden må man være påpasselige, slik at man ikke lover noe man ikke makter å holde i ettertid, sier Larmerud.

Ole Larmerud påpeker at det primært er to utfordringer i tillegg til selve kompetansehevingen, som kontinuerlig må finne sted ute hos rørleggerbedriftene.

- Den tekniske siden må være plass og rørleggerne må bli dyktigere på å kalkulere jobbene. Overfor kundene må man bruke argumenter rundt miljø og energibesparelser, men som sagt må ingen love mer enn det er mulig å holde. Hvis man ikke opptrer edruelig i dette nye markedet kan det lett bli men bumerang som raskt får negative konsekvenser.

Larmerud påpeker et annet viktig moment som gjelder hele varmebransjens rennòme. Han mener leverandørene av produktene må være ærlige og spille med riktige kort. På lik linje som jeg oppfordrer våre medlemmer til å være troverdig, er det viktig at leverandørene selger inn riktige løsninger til rørleggerne.

– De må fortelle alt om sine produkter, både begrensinger og fordeler ut fra anleggets størrelse og omfang. Det vil bidra til at hele bransjen bygger opp tillit , og som vil føre til flere jobber og installasjoner av gode varmeløsninger.