– Dette forteller noe interessant om det markedet vi arbeider i, forteller Sture Ombler. – Folk tror de kjøper en Cimberio-ventil, men så er det en kopi. – Hvis du skal selge en ventil eller kopling som skal under trykk, må du være sikker på at produktet holder, fremhever Sture Ombler. – Samtlige av Cimberios produkter er testet og godkjent, også de rimelige seriene. Denne satsningen på kvalitet har gjort at CIM på verdensbasis har en reklamasjonsprosent på bare 0,007, og de fleste av disse skyldes feil montasje eller feil bruk. Vårt flaggskip er 11CR. Den er typegodkjent av Det Norske Veritas og SINTEF Byggforsk og er vår standardventil gjennom grossist. Da den globale råvaresituasjonen førte til sterk prisstigning på messing, kom det spørsmål om å ta den ut av programmet: risikerer vi å prise oss helt ut? – Jeg insisterte på at vi skulle fortsette med 11CR, for snart ville vi bli alene om ventiler i denne kvaliteten. Og slik ser det ut til å gå, for stadig flere andre produsenter gikk ned på godstykkelse og laget kortere gjenger. Men heldigvis er rørleggere flest opptatt av sikkerhet, og resultatet er at vi selger mer enn noen gang. – Et relevant spørsmål i denne sammenheng, er om det er prisen man skal selge, eller varen, sier Sture Ombler. – Vi selger en kvalitetsvare som vi tror på. I et marked som oversvømmes av billige kopiprodukter er det også viktig å opprettholde europeiske arbeidsplasser. Kopiene kan i verste fall utradere de originale produsentenes arbeidsplasser. Mange gleder seg over billige varer fra Kina uten å tenke på de globale miljøkonsekvenser, men kinesernes skamløse kopiering av andres produkter irriterer meg. Det er derfor et skritt i riktig retning når noen land bøtelegger folk som har kjøpt kopiprodukter. Da dreier det seg oftest om kostbare luksusartikler, men hvorfor skal det være fritt frem å lage billige – og dårligere – kopier av europeiske kvalitetsprodukter, spør Sture Ombler, daglig leder av CIM Norge AS.