Motorveifeltet mellom Tassebekk og Langåker er én av tre hovedstrekninger som inngår i utbyggingen av eksisterende E18 til en ny 24 kilometer lang firefelts motorvei med midtdeler på strekningen Gulli- Langåker i Vestfold. I samarbeid med Marthinsen & Duvholt startet Skanska arbeidene med Tassebekk- Langåker-strekningen høsten 2011 og åpning av den nye motorveien er planlagt høsten 2014. Norsk Wavin AS leverer alt av overvanns- og dreneringsrør til prosjektet som inkluderer 51.000 meter med X-Stream-rør, og 70.000 meter med 110 millimeters DV kabelrør PP. Overvann på veistrekningen vil ledes til fordrøyningsgrøfter og via to bassenger som skal bygges på Fevang og Natvall, og deretter videre til utslipp.

Saken fortsetter under bildet:

Det er lagt hele 51.000 meter X-Stream 800 mm rør på strekningen.

Essensiell infrastruktur
Driftsleder overvann fra Martinsen & Duvholt AS, Hans Richard Dalen forteller at de har lagt rundt 60 prosent av rørene per 15 august. Alt av rør som er lagt er TV/kamera inspisert med et meget godt resultat.

Arbeidene har en totalkostnad på 2,4 milliarder kroner, hvorav 25 prosent finansieres med statlige midler og den resterende summen er bompengefinansiert.

Prosjektet har så langt holdt tidsskjemaet til tross for utfordringer underveis.

- På teknikksiden har vi utfordringer med bløt leire. Det løser vi ved å bruke en kalk- og sementstabiliseringsmasse med søyler av fastleire. Vi har også brukt en del lette fyllmasser som leca og bygger opp fyllinger med isoporblokker. Den andre hovedutfordringen er at arbeidene skjer kloss inntil en høytrafikkert motorvei. Selv om vi har veldig mange aktiviteter som går samtidig ligger vi samlet sett i rute, sier byggeleder Arvid Veseth i Statens Vegvesen.

 

Utbyggingen av to nye kjørefelt i sørgående retning skjer hovedsaklig på vestsiden av den eksisterende E18, men eksisterende kjørefelt vil også oppgraderes i løpet av det siste året i prosjektperioden.

Norsk Wavin har levert rør til E18 siden man startet med å utbedre E 18 ved Sande i Vestfold i 1993, og vil etter hvert ha levert alt av rørsystemer på E18 sørover mot Kristiansand.

Hans Richard Dalen fremhever at grunnen til at man har valgt X-Stream rørene i veiprosjektene langs E 18, er rørenes spesielle muffe egenskaper som blant annet bidrar til å gjøre monteringen lettere, og at man i den sammenheng reduserer faren for skader på rør betraktelig.