Videre fremkommer det tydelig at når vannbårne varmeanlegg fungerer, trenger de for øvrig omtrent ingen oppfølging.

Rapporten baserer seg på en kvalitativ undersøkelse der en rekke sentrale aktører som til daglig er involvert i prosjekter med vannbåren varme er intervjuet eller har deltatt i fokusgruppemøter. Følgende punkter illustrerer erfaringer gjort av aktørene i tilfeller der kompetansesituasjonen i bransjen ikke er tilstrekkelig og feil oppstår:
- Byggherren mangler bestillerkompetanse og har problemer med å bestille kvalitet.
- Rådgiveren leverer tjenester som ikke har god nok kvalitet.
- Det utførende leddet har problemer med å levere kvalitet i samarbeid med leverandørleddet. FDV-leddet har i tillegg manglende kompetanse. Uten tilstrekkelig opplæring og innføring i det nye varmeanlegget, overtar FDV-leddet et anlegg som:
- Er overdimensjonert og vanskelig å regulere.
- Er dårlig dokumentert.
- Gjerne er unødvendig komplisert i sin systemoppbygging.
- Har et styrings-, regulerings- og overvåkningsanlegg som ikke fungerer.
- Ikke er innregulert, og der godkjent innreguleringsprotokoll mangler.
- Ikke er gjennomgått de mest grunnleggende tester.
- Bærer preg av en prosjektgjennomføring der kommunikasjonen har vært mangelfull og det har vært for lite tverrfaglig forståelse hos deltagerne.

Det er identifisert flere problemområder og mangel på kompetanse i alle ledd. Bransjen som helhet kjenner godt til hvilke utfordringer de står ovenfor, men aktørene gir i hovedsak uttrykk for at det er kompetansen hos ”de andre” som er mangelfull, ikke ”min egen”.
Kompetansen i egen organisasjon som sikrer kvalitet i leveransene er bransjens ansvar, men innenfor enkelte områder kan Enova støtte kompetansehevende tiltak som på sikt bidrar til høyere kvalitet på leveransene fra aktørene involvert.

Det er foreslått flere tiltak i denne rapporten som Enova kan bidra til realiseringen av, det være seg flere vitenskapelig ansatte med vannbåren varme som arbeidsområde, utarbeidelse av faglitteratur og stimulering til etterutdanning. Bransjen selv anbefales å ta tak i bl.a. prosjektgjennomføringen, hvordan kompetanse trekkes inn til riktig tid, forbedring av kontroll- og dokumentasjonsrutiner samt avslutnings- og overleveringsfasen.

Dette er et sammendrag av rapporten.
Hele rapporten finner du på følgende link:
http://www.nrl.no/getfile.php/PDF/Div%20PDF%20til%20artikler/kompetanserap_vann-varme.pdf

Kilde:nrl.no