Her støter man imidlertid på et logisk problem: Badet er uansett ikke forsikret mot den type vannskader det her er snakk om, altså betaler man heller ikke premie for det? Hva så, med rabatt på den premien man ikke betaler? Forsikringer og vannskader var tema for foredraget til Peter Batta, administrerende direktør i Huseiernes Landsforening. Batta begynte med å slå fast at den beste garantien for å få et tett og godt baderom er å bruke fagfolk som følger Våtromsnormen. I følge Batta har det vært en viss nedgang i antall skader, men beløpet er steget. Ved årsskiftet 2007/2008 var bestandspremien 6 896 328 000. Utbetalingene var 4 349 000 000, hvorav erstatning for vannskader 1 463 000 000. Dette er såkalte plutselige rørskader, ikke langsomt oppståtte vannskader som skyldes feil i baderommet. Peter Batta, som for anledningen fremsto som aktuar med opprykk, la frem tall som viser at beløpet det er aktuelt å forlange rabatt på, er 1,185 milliarder. Dette beløpet dekkes i dag ikke av rørskadeforsikringen. Blant de spørsmål som må avklares før det kan bli aktuelt med dekning av våtromsskader, er hvilke sikkerhetstiltak som skal kreves, hvilke forhold som gir grunnlag for avkortning av erstatning, etc. Peter Batta tok for seg forskjellige forsikringsselskapers rabattordninger. Trygg/Vesta gir 4 % hvis man har vannalarm koblet mot alarmsentral, Sparebank 1 gir 4 % hvis man har vannstopper. Når det gjelder rabatt for vannstopper er If på topp, med 15 % rabatt. Peter Batta anslo at det i fremtiden ville være rimelig med en premierabatt på 4 prosent hvis badet er utført etter BVN. Det ville vært et sterkt incitament for faglig utførelse, men antakelig vil det gå mange år før en bedre ordning enn dagens er på plass.