I 2011 behandlet Huseiernes Landsforbund 34 100 muntlige og skriftlige klager. Med alle henvendelser til distriktsavdelingene antar man at det kom ca. 50 000 forespørsler i fjor.

- Antall henvendelser knyttet til byggesaker økte i fjor og det har nok en sammenheng med ny plan- og bygningslov i 2010, mener advokat Anders Leisner i Huseiernes Landsforbund.

En rekke henvendelser kommer etter bruk av håndverkere, derfor har Huseierne Landsforbund nå utviklet en standardkontrakt til hjelp mellom håndverkere og forbrukere. En god kontrakt sikrer at man ikke kommer opp i de helt store problemene. Forbrukerrådet har også forslag til kontrakter.

Norwegian Broker Link behandler krav fra huskjøpere mot forsikringsselskaper og de opplyser at en av fem henvendelser er knyttet til baderom. Av nesten 2 000 saker gjaldt 5 000 av dem bad. Kun 597 saker endte med utbetaling, men i tillegg kommer hendelser der ”avløp” i en eller annen form er nevnt i saken. Dermed blir tallene høyere.

- Det kan dreie seg om avløp i baderom eller skader på kloakkrør utenfor bygningen, opplyser direktør i Norwegian Broker Link, Jørn Gisvold.