Dette er verdens første Jumbojet som er omdannet til boligstandard.

- Det var ikke lett å regne på installasjon av boligventilasjon i ett fly. Det finnes ikke noen ferdige kalkylemodeller, sier Pär Arvidson, filialsjef hos NVS – LP Ventiserv til svenske VVS-forum.

Derfor ble det skrevet en tillitskontrakt, og det har fungert bra, sier han. Det som var vanskelig å bergene var arbeidstiden, mens de tekniske løsningene ikke bø på så store problemer.

Drivstofftanken ble ikke fjernet fra flyet, og denne sitter på tvers over kabinen midt i flyet. Dermed var det ikke mulig å trekke installasjoner gjennom flyet. Løsningen ble en fremre og en bakre installasjon.

I en vanlig bygning skal fuktsperren være på innsiden av husets yttervegger. Men på et fly må den ligge på utsiden, det vil si på flyets ytre aluminiumsplater. Dette stiller høye krav til ventilasjon som skal sørge for at det tørt og godt inne.

Siden flyet er blitt bolig, er det også utstyrt med varmevekslere for vannbåren varme og kjøling, samt kullfilter.

- Kullfilteret renser eksosen fra andre fly, sier Arvidson til VVS-Forum i Sverige.

Ombygningen av flyet tok ett år, og installasjonen av ventilasjonen ble utført på fem uker.

Les hele historien på VVS-forum.se E-Magasin

Link til NVS i Sverige