Energimarknadsinspektionens(El) generaldirektör Yvonne Fredriksson presenterte nylig hvordan det fremtidige tilsynet av fjernvarmemarkedet skal se ut.

Ved innsamling, analyse og publisering av resutatet anser El at myndighetene, og dermed kundene, får tilstrekkelig underlag for å bedømme om foretakenes pris på fjernvarme er rimelig. Yvonne Fredriksson poengterte at prissammenligning mellom ulike selskaper og nett er vanskelig da det finnes så store ulikheter mellom nettene.

Derfor er den eneste løsningen i stedet å sammenligne respektive selskapers prisutvikling over tid, for å kunne avgjøre om prisen er rimelig.

- Det er positivt at Energimarknadsinspektionen nå trekker kravet om prisregulering. Jeg tolker det som at El tror på bransjens evne til å finne en modell for at alle kundene skal kjenne seg trygge for at de har riktig fjernvarmepris, sier Ulrika Jardfelt, adm. direktør i Svensk Fjärrvärme til Fjernvarme.no.

Energimarknadsinspektionen har tidigere framført krav om prisregulering av fjernvarmen, mens bransjen og kundeorganisasjonene har fremmet forslag om uavhengig prisprøving.

Fjernvarmeselskapene har i dag langt på vei krav om å avlegge regnskap og å informere om sin prissetting, og kundene har rett til å forhandle om prisen, ifølge Fjernvarmeloven.

Fra 2005 arbeider bransjen også med kvalitetssystemet Reko, for å øke åpenheten og styrke kundenes stilling.

Reko er et system i utvikling som forandres over tid ut fra nye forutsetninger og kundens forventninger til bransjen. Ved såkalte Reko-treff møter fjernvarmeselskapene i snitt 9000 kunder hvert år og diskuterer priser og andre spørsmål, skriver Svensk Fjärrvärme i en melding.

Les hele artikkelen på Fjernvarme.no