Bortfall av søknadsplikten flytter ansvaret og risikoen tilbake til forbruker og nå skjerper også forsikringsbransjen sine betingelser. Slik sikrer du deg at håndverkerne du engasjerer er skikkelige.

Bakgrunn:
Da Stortinget skulle revidere Plan- og bygningsloven, ble reduksjon av byggeskader trukket frem som prioriteringsområde, og da med fukt som hovedfiende. For å få bukt med den negative vannskadestatistikken ble det derfor vedtatt at det skulle innføres søknadsplikt på våtrom for å sikre at det kun var ansvarlige foretak som utførte denne typen arbeid. Slik skulle man redusere antall byggeskader forårsaket av svartarbeid og ufaglært arbeidskraft.

Dessverre viste det seg at det var lagt opp til et altfor omfattende og byråkratisk system for å behandle søknadene. I stedet for å forenkle prosessen, er nå hele søknadsplikten kastet over bord og vi er tilbake til start. – Synd at de involverte bransjene ikke har blitt hørt, sier Tor Backe i NRL, som i sitt høringssvar tok til orde for å beholde, men forenkle søknadsplikten.

Det skal lønne seg å velge seriøst!
- Fra 1.1.2012 er det igjen oppdragsgiver som er ansvarlig for å sikre at de involverte håndverkere er kvalifiserte, opplyser Tor Backe. – Vi oppfordrer sterkt forbrukere til å gjøre grundig forarbeid før de velger bedrift. Selv om våtromsarbeid nå kun er søknadspliktig ved nybygg over 50 m2 og der brannskillet brytes, må vi unngå at det blir fritt frem for useriøse aktører på badet.- Spesielt ved salg av bolig vil det være viktig å kunne fremlegge dokumentasjon på at arbeid er utført av faglært arbeidskraft. Det samme gjelder overfor forsikringsbransjen som har innskjerpet kravene overfor forsikringstakere. If har i år innført en ny sikkerhetsbestemmelse i sine forsikringsvilkår hvor det kreves at reparasjon og ny installasjon av elektrisk- og VVS anlegg alltid skal utføres av godkjent/sertifisert håndverker.

- Selv om myndighetene fjerner søknadsplikten i tilknytning til våtrom, er det ikke slik at VVS-arbeid kan utføres av ukvalifiserte, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring.
- Våre forsikringsvilkår krever nå kvalifisert utførelse av arbeidet. Oppstår det skade som en klar følge av ”gjør det selv”-arbeid eller bruk av ukvalifisert arbeidskraft, gjør sikkerhetsforskriftene det klart at det kan bli avkorting i erstatningen. VVS-installasjoner er ikke for amatører, så vi mener de nye forsikringskravene både er fornuftige og riktige og at de vil virke skadeforebyggende, sier Frostad.

Krever våkne forbrukere
Når ansvaret for å sikre faglært arbeidskraft er flyttet ut fra kommunene, innebærer det en større risiko for forbruker. – Når kommunen ikke lenger skal godkjenne involverte bedrifter, legger det press på oppdragsiver som nå må sørge for å kvalitetssikre håndverkerne selv, sier Backe. Man kan for eksempel ikke kreve tredjeparts kontroll av utført arbeid, og eventuelle tvister vil defineres som privatrettslige forhold. – Den seriøse delen av byggebransjen må fortsette arbeidet med å synliggjøre sin kompetanse, og forbrukere må bli mer krevende oppdragsgivere med kunnskap om hva som skiller skikkelige og uskikkelige rørleggere, påpeker Backe.

Åtte gode råd for å sikre skikkelige rørleggere:
Undersøk markedet. Hvilke bedrifter kan vise til gode referanser fra lignende oppdrag?  Er de tilknyttet en bransjeorganisasjon? Oppgir de organisasjonsnummer, adresse, telefonnummer? På www.skikkeligrørlegger.no finner du en oversikt over alle rørleggerbedrifter som er tilknyttet NRL.
Kompetanse. Etterspør våtromssertifikat (se www.ffv.no ), og undersøk om bedriften har Mesterbrev. Er bedriften godkjent for lokal eller sentral ansvarsrett?
Konsentrer ansvaret. Et nybygg eller en baderomsrenovering innbefatter flere ulike yrkesgrupper. Ved å velge en totalentreprenør trenger du kun forholde deg til denne gjennom byggeprosessen. Bedriften som står ansvarlig må sørge for at de ulike yrkesgruppene kommer til rett tid og gjør jobben som avtalt.
Befaring. Skikkelige rørleggere drar alltid på befaring før de gir tilbud. Det er den eneste måten de kan sikre at alt arbeid er inkludert i tilbudet. Sørg for å være så detaljert som mulig når du beskriver oppdraget og vær tydelig på hvilke forventninger du har til sluttresultatet.
Bruk rørleggeren som rådgiver. Rørleggeren kan komme med innspill på alternative løsninger eller produkter enn det du har sett for deg. Han sitter på relevant kompetanse og erfaring og kan derfor bidra også i planleggingsprosessen. En skikkelig rørlegger vil gi deg beskjed dersom han mener løsninger ikke holder vann, eller ikke lønner seg økonomisk. Husk også at uventede utfordringer kan oppstå underveis som gjør sluttresultatet annerledes enn du hadde tenkt deg.
Skriftlig tilbud. Motta gjerne tilbud fra flere bedrifter. Når du skal velge, er det viktig å ikke bare se på sluttsummen, men på hva som er inkludert i tilbudet. Hvis noe virker for billig til å være sant, er det som regel det.
Kontrakt. Skriftlig kontrakt er alfa og omega for å unngå misforståelser. Kontrakten skal inneholde opplysninger om hva som er avtalt, pris, dato for oppstart og ferdigstillelse, hvordan uventede kostnader skal behandles og hvilke konsekvenser eventuelle forsinkelser vil få. Standard Norge har utarbeidet gratis forbrukerkontrakter.
Sluttdokumentasjon. Velg en bedrift som tilbyr dokumentasjon, drift og vedlikeholdsinstruks (DDV) ved avsluttet oppdrag. Da får du en oversikt over de tekniske løsningene som er valgt, hvilke håndverksbedrifter som har vært involvert, hvilke produkter som er installert og informasjon om hvordan disse skal vedlikeholdes. En slik instruks er også nyttig ved salg av boligen og overfor forsikringsselskapet som kan stille krav om at våtromsarbeid er utført av faglært arbeidskraft.

For flere tips om oppussing, valg av håndverkere og produkter, se www.skikkeligrørlegger.no