Hos Bademiljø kan daglig leder Erik Skar fortelle at krisen har gått nokså ubemerket hen over kjeden og dens medlemmer: – Vi har ikke avsluttet første halvår ennå, men jeg kan si så mye som at det ble bra. Vi hadde budsjettert med en liten nedgang, og den kom, men resultatet var akseptabelt. Bademiljø leverer rørleggertjenester til alle markedssegmenter, men vi retter oss mest mot forbrukeren. Nå vil vi finpusse de kvalitetene vi står for. Vi rendyrker det å bygge bad, nå vil det lønne seg å være dyktig på noe.

Ostnor Norge AS har grunn til å glede seg over første halvår, opplyser administrerende direktør Rune Cortsen:
– Dommedagsprofetiene slo ikke til. Markedet for synlige produkter har hatt en nedgang på 18-20 prosent, mens vår nedgang var på 7-8 prosent. Det betyr at vi har vunnet markedsandeler.
På våre ukentlige interne møter forteller selgerne at de ikke opplever noen krise blant rørleggerne, men det er større prispress og en viss dreining mot billigere produkter. Samtidig har vi mange forespørsler om leveranser til såkalte high end-prosjekter. I år komme vi med mange nyheter, og vi kan glede oss over god mottakelse av siste års nyheter. Det gjelder særlig kranen som både leverer vanlig tappevann og vann med kullsyre, sier Rune Cortsen, som nå har ansvaret for Ostnors produkter også i Danmark og Finland.

De første som rammes av nedgangstider i byggebransjen er arkitektene, som til gjengjeld først får oppgangen. Hos Arkitektenes fagforening får vi opplyst at det pr. 30. juni var 390 arbeidsledige arkitekter, iflg. tall fra NAV. Tallet omfatter sivilarkitekter, landskapsarkitekter og interiørarkitekter, med et flertall av sivilarkitekter og interiørarkitekter. Arkitektenes fagforening opplyser at ledighetstallet for mai var gått ned til 362, og at man derfor håpet på en nedgang før sommeren. Den kom altså ikke. I dette bildet hører det med at det er stor forskjell på arkitektkontorene, noen sliter tungt mens andre har godt med oppdrag.