– Vi er den minste av de tre grossistene, og det betyr at vi må være ekstremt kostnadseffektive, og finne vår egen ”stil”, sier administrerende direktør Kaare Bakken til VVS-forum. Vi går etter mottoet at ”vi skal være enklest å handle med”, og vi kan ikke bli en kopi av Brødrene Dahl.
– For å lykkes som den minste av VVS-grossistene, må vi være litt annerledes. I den prosessen er det ikke nok bare med effektivisering av logistikken, vi reduserer også antall leverandører og skreddersyr porteføljen til kundene. Vi satser også sterkt på e-handel, der har det vært et lavt nivå i bransjen. I fjor bygget vi ned lagrene med 50 millioner kroner.

– Hvordan er markedet våren 2009, Kaare Bakken?
– Vi budsjetterte med en omsetningsnedgang på 10 prosent, men så langt er nedgangen ”bare” på 8,4 %. Det er til å leve med, når totalomsetningen hos alle grossistene er ned 11 %, vi gjør det med andre bedre enn markedet. Det er minst nedgang på VVS, noe mer på VA. Størst nedgang er det på industri. I sum ser det ut til at vi er på sporet med et budsjett på minus 10 %.

– Rammebetingelsene for grossistene er gitt, fortsetter Bakken. – Investeringene i næringsbygg har stoppet opp, og det gjelder i enda større grad for leiligheter. Det må slå mot grossistene.

– Du beskriver en situasjon som ikke er helt mørk. Finnes det noen lyspunkter?
– VA-markedet er spådd en økning på 8 % på grunn av planlagte prosjekter. Det er også ventet vekst i VA-segmentet på grunn av finanspakkene, mye av disse pengene er ment å gå til utbedring av infrastruktur.

– Hvordan er det å være den minste grossisten?
– Det skal vi leve med. Omsetningen i fjor var på 1,24 milliarder kroner, som er 13 % av markedet. Brødrene Dahl og Ahlsell har hver cirka 43 prosent. I motsetning til Brødrene Dahl og Ahlsell har vi nesten utelukkende hatt generisk vekst, vi har ikke vært med på oppkjøpsbølgen. Resultatet i fjor ble sterkt preget av en radikal omstrukturering og sluttpakker til mange av dem som måtte gå.

– Så langt er vi godt fornøyd med resultatene av omstruktureringen, og vi fremstår nå som en kostnadseffektiv konkurrent til de store, sier administrerende direktør Kaare Bakken i Heidenreich AS.