Heidenreich har allerede foretatt en prisjustering på såkalte synlige varer, mens Brødrene Dahl har varslet prisnedgang 1. januar 2013.
- Vi gjorde en prisreduksjon på synlige varer allerede for to år siden, nettopp for å få våre priser samstemt med leverandørenes veiledende utsalgspriser, opplyser administrerende direktør, Bård Samstad i Heidenreich til www.vvsforum.no.

For å være konkurransedyktige på pris tilpasser og justerer Heidenreich sine priser fortløpende, slik at kundene til enhver tid har optimale betingelser.

- Markedet krever at det fungerer slik, fastslår Samstad.

Bård Samstad understreker overfor www.vvsforum.no, at når VVS-produkter som selges i byggevarekjeder og gjennom netthandel omtales, er det i all hovedsak såkalte synlige varer. Leverandørene har sine veiledende utsalgspriser og de stemmer med prisboka til Heidenreich.

Ikke flinke nok
- Jeg er litt usikker på hva Brødrene Dahl mener når de sier at de skal redusere prisene. Er det redusert prisbok, lavere pris til rørlegger, gjelder det synlige produkter eller alle VVS-varer?, spør Bård Samstad.

- Har bransjen vært flinke nok til å formidle videre at fagkunnskap og at salg av kun godkjente produkter har en verdi og at det påvirker prisene?

- - Nei, vi har nok ikke vært dyktige nok på dette område. Det finnes gode argumenter for at faghandelen må ta seg bedre betalt enn de som for eksempel driver med netthandel. Fagkunnskap er en side av saken, men det dreier seg også om godkjente produkter, kapitalbinding, husleie og andre faktorer på kostnadssiden, sier Heidenreich-direktøren.

Rent fjolleri
En aktør som har satset på netthandel av VVS-produkter er Trond Frigaard i VVSPluss. Frigaard er ikke overrasket over at Brødrene Dahl skal justere sine priser, men samtidig er Frigaard meget kritisk.

- Brødrene Dahls prisutspill er rent fjolleri, for det vil ikke monne. De hadde en driftsmargin på åtte prosent  fjor og setter de ned prisene med åtte prosent vil de altså gå i null og selv det holder ikke sammenlignet med prisene vi har på nettet. Det må i tilfelle sies opp en rekke ansatte i selskapet for å få et prisfall som gjør dem konkurransedyktige. Dette er nok ikke eierne innstilt på nå, så dette er et spill for galleriet, men det viser at vi skaper røre i markedet med vårt nettsalg.

Trond Frigaard sier at han oppleves som brysom i VVS-bransjen, men forbrukerne syns det er fint og stadig flere rørleggere finner veien til nettets handlekurv. Frigaard er innstilt på å stå i stormen og bidra til å revolusjonere VVS-bransjen.
- Bransjen har gamle strukturer og tenker konservativt. I USA er de store, kostbare showrommene borte og stadig mer skjer på nettet. Vi kommer etter, men det går nok ganske sakte, sier Frigaard.