Resultatet overrasker ikke, for Grohe har alltid hatt godt ord på seg når det gjelder mekanisk kvalitet. Men i Norge har ikke det vært nok til å sikre Grohe en vedvarende god posisjon. I de 58 år Grohe har vært i Norge, har markedsposisjonen variert sterkt. I en periode var Grohe et av de største merkene i Norge, men ulike beslutninger i konsernledelsen om bl.a distribusjon førte til nedgang, og de siste årene har selskapet hatt vanskeligheter med å holde en stabil organisasjon. Det siste halvannet år har Grohe vært nærmest fraværende spesiellt i Østlandsområdet.

Men ”nu går alt så meget bedre”, som tidligere statsminister Kåre Willoch en gang sa. ”Det var bra dere kom”, er mange rørleggeres kommentar til at Grohe nå igjen er på markedet med en slagkraftig organisasjon. Grohe-navnet er ikke glemt, verken av rørleggere eller forbrukere. Og det å kunne skryte med ”best i test” er ingen ulempe.

Grohes organisasjon i Norge består nå av ti mann. Prosjektmarkedet, som er viktig for Grohe, ivaretas av distrikssjefene sammen med en prosjektsjef i Danmark.

– Grohe er verdensmester i kraner, bare ikke i Norge, sier markedsdirektør Kjetil Grønbakken til VVS-forum. – I Norge er Rapid innbyggingssystemer for klosetter er det største produktet, der er vi markedsleder – i skarp konkurranse med Geberit. Dette er et voksende marked, folk vil ha innbygget klosett. Denne produktgruppen utvides nå med Rapido T innbyggingssystem for dusj og armatur.

– Rapids betydning for oss skiller selskapet i Norge fra Grohe i Danmark og Sverige, der er det armaturer og dusj som er størst, opplyser Grønbakken. – Vårt langsiktige mål er å oppnå en markedsposisjon verdig en gigant som Grohe også for armaturer. Forutsetningene er de beste: vi har produkter av høyeste tekniske kvalitet og god design, og nå også en salgsorganisasjon som kan betjene kundene godt.

– De siste årene har Grohe fornyet seg betraktelig når det gjelder design, forteller Grønbakken. – Tidligere ble det leid inn designbyråer, nå har man egen sjefsdesigner som sørger for at de forskjellige seriene henger sammen. Detaljer går igjen i ulike serier, det er blitt mer helhet, også for tilbehørsseriene. Også det styrker oss i markedet.

– Vi gleder oss til å få full fart på samarbeidet med rørleggerne, kjedene og grossistene igjen, fremhever Grønbakken. – Det er der man vinner eller taper på kranmarkedet.

I midten av oktober flytter Grohe til Nils Hansens vei 20 på Bryn.