Ole Larmerud fikk jobben en gang til, og dermed var han og Ingebjørg Martinsen, sammen med en stor stab, i full sving på standen til Rørentreprenørene Norge under Bygg Reis Deg. Gode aktiviteter som ”live” svenneprøver gir god PR for Rørentreprenørene og styrker omdømmet til bransjen.

- Det arrangeres Norgesmesterskap for rørleggere, arrangementet er delt mellom Yrkes NM og Bygg Reis Deg. Dermed har vi gleden av å ta oss av de unge deltagerne som er på vei til en fin fremtid som rørleggere, forteller Ingebjørg Martinsen. Erfaringen viser at karrierestigen til deltakerne kan bli bratt, smiler Ole.

Skaper resultater
- Det er svært gledelig å se at vi når frem. Dette er faglige konkurranser og det er gjevt for kandidatene å bli tatt ut for å delta. Opplæringskontorene i de ulike fylkene skal ha æren når det gjelder å bruke dette som en del av rekrutteringsarbeidet. Dette er vel å merke bare ett av rekrutteringselementene, sier Ole - innleid prosjektleder – og alltid like blid selv når det koker som verst.

- Vi erfarer at det er bra respons på denne type aktiviteter og arrangementer, sier Ole, som understreker at ved å skape entusiasme hos ungdommen, ja så når man frem på flere nivåer i bransjen..

God utvikling
Ole og Ingebjørg har jobbet aktivt med dette opp gjennom årene. Ole helt siden midten av 80-tallet mens Ingebjørg kom inn for fullt i 2004. Det har skjedd store endringer, og ikke bare når det gjelder materialer.

- De unge i dag er ikke redd for å stå opp på en scene og avlegge svenneprøven ”live” eller konkurrere i NM i yrkesfag. Her har det skjedd mye, forteller Ingebjørg, som er kandidatansvarlig.

- De unge takler det sosiale, de tør stå på en scene og er veldig oppegående. De lærer presentasjonsteknikk i skolen og viser her at de behersker kunsten, understreker Ole.

Populært
- Vi er det eneste faget som har med svenneprøvene i disse konkurransene. Dette setter strenge krav til arrangørene som må passe på at alt det formelle er i orden. Det har blitt populært å delta, og i enkelte av opplæringskontorene er det kamp om å bli tatt ut, forklarer Ingebjørg. Lokal rekruttering er viktig, og de 13 opplæringskontorene spiller en svært så viktig rolle. De sørger for egne lokale uttakskonkurranser som samler yrkessøkende ungdom og sikrer flinke kandidater til NM.

Dugnadsinnsats
Det ligger en omfattende dugnadsinnsats bak arrangementet. På det meste har 16 personer jobbet med standen, herav tre lærlinger sponset av Romeriksavdelingen.

- Uten dugnadsinnsatsen hadde dette blitt umulig å gjennomføre. Vi er også svært glad for støtten fra samarbeidspartnerne, ikke minst fra hovedsponsor Brødrene Dahl, understreker Ingebjørg og Ole.