Under samlingen i Sveits fikk alle faglærene en bred presentasjon av produkter og forskning innenfor sanitærteknologi. Nå ønsker også lærerne at elevene skal få siste nytt og mer kunnskap om rørsystemer, sanitærsystemer og installasjoner.

- På faglærer og utdanningskonferansen i Sveits ble nyttige erfaringer både delt og drøftet. Nå er tiden inne for handling og vi utfordrer bransjen til dugnad. Under samlingen var det et klart ønske fra rørleggerlærerne å få besøk. De vil ha mer produktkunnskap fra produsenter og leverandører, sier Arvid Aalen seniorkonsulent i Geberit.
- At elevene skal få se og oppleve siste nytt i nye rørtyper, materialer, sikkerhet og installasjonsteknikk var et behov og sterkt ønske fra lærerne. Etter samlingen i Sveits fikk vi til en avtale med pedagog Bjørn Lasse Pedersen i Nordland Fylkeskommune, hvor vi besøker videregående skoler i Sortland, Bodø, Fauske og Mo i Rana på samme turen, forteller Aalen.

Praktisk og teoretisk fordypning
- I møte med elevene legger vi opp til en praktisk og teoretisk del med produktkunnskap, nye løsninger og tilpasset fordypning innenfor avløpsteknikk, lyddemping, tilførsel rørsystemer og innbygningssisterner montasje. Målet er kunnskap, men også å bevisstgjøre attraktiviteten i rørleggerfaget på en positiv og forståelig måte for både elever og lærere. Blir dette vellykket og bra, er målet å besøke andre videregående skoler i Norge, sier Aalen.

Bransjeløft med nyeste sanitærsystemer
Aalen mener at man må tenke nytt. Dårlig rekruttering til rørleggerfaget og lav status, bør bidra til at man må tenke nytt og ta ansvar for situasjonen.
- Vi håper derfor at bransjen, leverandører, grossister, altså hele verdikjeden kan møtes hurtigst mulig for å diskutere et bransjeløft for å styrke et fag som er i rivende utvikling. Det gjelder innenfor nye sanitære rørsystemer, ny teknologi, installasjoner, og kunnskap. Dette viste vi også frem på vår messestand under VVS dagene i oktober. Jeg mener vi må fokusere sterkere på å styrke utviklingen og attraktiviteten til rørleggerfaget, og derfor er den sanitærfaglige fordypningen, opplæring og utdanningen som gjøres på skolen viktig, avslutter Arvid Aalen.