Europeerne som kom til Palestina på Korstog for snart tusen år siden ble sett på som noen griser. Skittenferdighet var en religiøs dyd i det kristne Europa. Vi er blitt rensligere siden den gang, men ennå er det mye som kan bli bedre, sier Beate Larsson Gerø, salgssjef for AquaClean i Geberit AS.

– Geberit AquaClean, tidligere kjent som Balena, er en produkttype mange turister etterspør når de er i Norge. Båe Japanere og mange europeere er vant til at det er et bidet på toalettet og synes vi er grisete som ikke har det på hotellene. Det vi selger er et kombiprodukt som både har spyle- og tørkefunksjon. Klosettet er særdeles behagelig å bruke fordi et innebygget varmeelement sørger for at vannet holder 37 °C fra første dråpe.

– AquaClean klosetter og klosettseter med spylefunksjon, er produkter vi forbinder med institusjoner. Hvordan blir dette mottatt på privatmarkedet, der folk må betale for komfort og renslighet av egen lomme, Beate Larsson Gerø?
– Det er mange som ønsker seg den komforten et slikt klosett gir og er villige till å betale litt ekstra. For privatkunder er det også viktig at AqyaClean-modellene er like elegante som andre designprodukter. Du kjøper ikke noe som ser ut som et handikapprodukt. I 2008 var 35 prosent av det totale salget av AquaClean til private.

– Men til tross for den store interessen fra privatmarkedet, går størstedelen av salget av AquaClean gjennom firmaer som har spesialisert seg på handikaputstyr, ikke minst Funksjonsutstyr AS i Oslo, fortsetter Larsson gerø. – Vi har nylig levert til ortopedisk avdeling og revmatologisk avdeling på Moss sykehus, og i Tromsø har de satt det inn på barselavdelingen, der det er ekstra viktig med god hygiene.

– Men smaker det, så koster det?
– Du kan få AquaClean seter med spylefunksjon fra 4 900 kroner, men det vi selger mest av er komplette klosetter. Den mest solgte modellen er AquaClean 8000plus som koster 32 000. Med et slikt blir toalettbesøket en ren fornøyelse, sier Beate Larsson Gerø.

Hva ville korsfarerne sagt!