Østmo utgjør virkelig et eksempel på at det nytter. Mens gjennomsnittsbruken på Osloskolene er på cirka 200 kwh/m2 per år, ligger Ljan skole an til å bruke mindre enn 140 kwh/m2 i år. Østmo registrerer tallene på strømmåleren og vannmåleren på bygget hver mandag og legger dette inn på en elektronisk server, som Undervisningsbygg har tilgang til. På denne måten kan både han og Undervisningsbygg se oversikten. Østmo begynte som vaktmester på Ljan høsten 2003, og forteller at han har vært bevisst på energisparing helt siden starten.

- Fokuset på energisparing har jeg tatt med meg helt fra barnsben av. I tillegg har jeg deltatt på kurs om energioppfølging i regi av Undervisningsbygg, noe som har gjort at interessen har vokst ytterligere, forteller han.

Han setter stor pris på kursene Undervisningbygg tilbyr innenfor miljø, og har planer om å gå på flere av disse i nærmeste fremtid.

Små grep
Østmos energisparing viser at det ikke behøver å være vanskelig å være miljøvennlig.

- Det er kun små grep som skal til for å minimere strømforbruket, sier vaktmesteren. Han forteller om de ulike metodene han benytter seg av i denne sammenheng.

For det første er Østmo flink til aktivt å gå rundt på skolebygget og slukke lys og slå av strøm der det ikke er nødvendig at dette er i bruk. Han slår også av PCer som står og går uten at noen bruker dem. I tillegg oppmuntrer han de ansatte om å gjøre de samme grepene til en vane.

Vaktmesteren bruker også sparepærer, noe som lønner seg økonomisk. - Selv om sparepærene koster litt mer enn vanlige pærer, er det rimeligere å bruke sparepærer i det lange løp-de varer lenger, sier han.


Når det gjelder oppvarming av bygget håper Østmo at skolen med tid og stunder skal få installert varmepumpe. - Vi har mye å hente på fyringen- i og med at vi bare har oljefyr er jeg lettere handikappet, sier han. Imidlertid gikk bruken av energi til oppvarming ned etter at dørene i fojaeen ble byttet ut og vinduene isolert under rehabiliteringen av skolen.




Langsiktig perspektiv
Østmo mener mye av utfordringen når det gjelder energisparing ligger i det å klare å se langt fremover, og ikke bare konsentrere seg om det som er lønnsomt her og nå.

- Mange ser på tiøringen og lar tikroningen gå -da lukker man øynene for at man taper økonomisk over noen år, sier han.

Han er glad for at det nå skal installeres varmepumper på skoler som blir rehabilitert og nye skoler dersom de lokale forholdene tillater det, og at pærerene i Osloskolene skal skiftes til sparepærer innen 2009.

Riktig innstilling
Østmo mener mye av hemmeligheten bak energisparingen ligger i innstillingen til dette. Han forteller at han har en innarbeidet bevissthet; han er like flink hjemme som på jobb.

- Innstillingen har alt å si, man må være villig til å gjøre en innsats for miljøet, sier han, og legger til at miljøkravene bør komme i penger snarere enn i kwh.

- Folk våkner hvis de får kravene i kroner og øre, mener vaktmesteren.

Og på Ljan skole har de spart mye. - Når vi er miljøvennlige gjør dette at vi sparer en del penger. Dette kan vi bruke på andre formål, sier han.

På spørsmål om han har noen mål med miljøarbeidet sitt, ler han: - Målet må jo være null forbruk, med bruk av stearinlys og hest og slede.

Kilde: Undervisningsbygg
Foto: Undervisningsbygg.