Christian Mjaaseth er nylig ansatt som CEO hos Villeroy & Boch og Gustavsberg i Norge, og tar dermed over etter Bjørn Fredricson som skal ha en mer fri rolle innenfor salg og markedsføring i selskapet. Mjaaseth har 20 år bak seg innen dagligvarebransjen, og mener mange av hans erfaringer kan være nyttig å ta med seg til hans nye arbeidsgiver, og ikke minst bransjen.

På sin yrkesmessige vei har han vært innom kategori- og innkjøpsavdelingen hos ICA Norge, deretter 7 år på salgs- og markedssiden i Tine, med ansvar for de store merkevarene.

- En spennende erfaring, hvor jeg virkelig fikk merkevarebygging under huden, sier han til VVSforum.

Deretter gikk ferden videre til Orkla, som markedsdirektør for bla Toro. Etter en rask tur innom frukt- og grønt næringen, ble han hentet inn til jobben som administrerende direktør hos lompe- og lefseprodusenten Buer. Da bedriften nylig ble solgt etter to og et halvt år i stillingen, følte han det var naturlig å se seg om etter noe annet - og lot seg friste av en helt annen bransje da stillingen som CEO hos Villeroy & Boch Gustavsberg dukket opp.

- Ja, dette ville jeg gjerne utforske, og etter to måneder kan jeg trygt konkludere med at jeg valgte rett.  Mitt inntrykk er at dette er en hyggelig bransje hvor man vil hverandre vel og spiller hverandre gode. Det er også spennende å kunne jobbe i hele verdikjeden, med installatører, grossister, kjeder osv. for å sette fokus på merkevaren.

En annen dynamikk
Han legger ikke skjul på at det er en annen dynamikk i denne bransjen, som han oppfatter som noe mer konservativ. Men det gjør han desto mer motivert til å kunne bidra positivt.

- Produktene fra Villeroy & Boch og Gustavsberg står veldig sterkt i markedet, som det er godt å kunne være en del av. Det er også viktig for folk at de kjenner produktene når de skal fornye badet – eller andre rom - og ta et valg for de neste 15 – 20 årene. Jeg bidrar gjerne med min erfaring til at selskapet skal vokse ytterligere og få en enda større plass i forbrukerens bevissthet.

Selv om VVS- og dagligvarebransjen nærmest er to ulike verdener, er det alltid verdt å skule litt til hva andre lykkes med, mener han.

- Ja, vi kan absolutt ta med mye positivt fra dagligvaren, som er langt framme når det gjelder innovasjon, digitalisering, bærekraft osv. Også i denne bransjen er vi langt framme på mange områder, men som sagt; det er alltid noe å lære av andre. Jeg stiller mange spørsmål til mine kolleger om så mangt, nettopp for å få oss til å tenke litt på om ting kunne vært gjort annerledes og bedre. Det er min nysgjerrighet som driver meg, og så for mine kollegaer bedømme om det er gode eller dårlige spørsmål og innspill jeg kommer med.

Grønt fokus
Mjaaseth gleder seg over at selskapet har stort fokus nettopp på bærekraft, både når det gjelder produktutvikling og i strategier og visjoner, som han mener også er helt avgjørende for å bli et naturlig valg for forbrukere og utbyggere. På den måten kan de samtidig være med på å påvirke framtidige byggerier og gi sitt bidrag til det grønne skiftet.

- Jo, den første tiden her har absolutt stått til forventningene. Jeg er blitt tatt godt imot, har møtt masse flotte kolleger og kunder og jeg har lært masse. Jeg opplever allerede at VVS-bransjen er en hyggelig bransje å jobbe i og med. Jeg gleder meg til fortsettelsen, sier den nye lederen av Villeroy & Borch i Norge.