- Med det nye lageret vi nå disponerer kan denne veksten fortsette, og vi kan dermed både opprettholde en rimelig lønnsomhet slik at vi trygt kan gjennomføre våre vekstambisjoner samt utvikle service og samarbeidsprosjekter, forteller Sybergs nye daglige leder Arild Bergstrøm.

Høyspent leder
Arild Bergstrøm har jobbet i Syberg VVS det siste året og tilrettelagt flyttingen av lageret og de ansatte i Syberg fra Sinsen til Kjeller. ”Gamlesjefen” i Syberg, Jan Storbraaten, gikk av fra lederjobben under Generalforsamlingen 6. Juni. Mens han skal vie sin tid til barnebarn og hytteliv, går utfordringen videre til Bergstrøm.
Arild er utdannet høyspentmontør og har fagbrev som det og som butikkmedarbeider i en VVS-bedrift.

God skole
Det han vet om lagerstyring og VVS-grossister har han lært hos Brødrene Dahl AS. Der har han jobbet de siste 20 årene som butikksjef for BDs servicesenter i Grenseveien i Oslo, og de senere årene som driftssjef for BDs servicesentre for Oslo og Akershus. Bergstrøm styrte åtte avdelinger i regionen. I de senere årene har han også sittet i BDs ledergruppe for Oslo og Akershus regionen.
- Det jeg kan om grossistvirksomhet og lagerstyring, det har jeg lært på BD - og det er ingen dårlig skole i bransjen, mener Bergstrøm. Mens han var i full sving hos BD fikk han også med seg utdannelse i markedsføring og bedriftsledelse.

Falt i fristelse
- Jeg vil gjerne være med og utvikle Syberg til å bli noe mer og større enn i dag. BD er stort og regulert og opptatt av rapportering og systemer. Jeg følte at jeg gikk i en litt trang dress.
- Her er det mye mer romslig. Og mulighetene for Syberg VVS videre fremover synes jeg virker fristende.
Nå utvikler Syberg nye varesortimenter skreddersydd etter kundenes behov og ønsker, og det nye lageret har kapasitet til en kraftig vekst, understreker Bergstrøm. Selv om Syberg VVS AS er eiet av Rørleggerkjeden Comfort ,vil alle kunder tjene på å bruke den lille men offensive grossisten. Her stiller alle på samme linje, understreker Bergstrøm.

Forventer vekst
I dag er det mange som bare kjøper en liten del av varene sine fra Syberg – kanskje bare 5 - 10 prosent - mens andre kjøper 40 - 50 prosent av varene der. Lønnsomheten kan økes ytterligere ved å samle større innkjøp.
- Fordi vi ikke er eller skal bli en fullsortiments grossist, må kundene selvsagt kjøpe enkelte varer hos andre enn oss, men på det sortimentet vi fører – deriblant solide merker innen bad og dusj – er vi meget konkurransedyktige, påpeker Bergstrøm.