– Vi har budsjettert med en svak omsetningsnedgang i 2009, men vi regner med at det blir omtrent som i fjor. Det mest påfallende med markedet hittil i år, er at det ble igangsatt færre næringsbygg, og at prisene presses hardt. Utbyggere og oppdragsgivere er avventende, og vi har eksempler på forespørsler som er lagt på is. Men nå virker det som at det holder på å løsne litt, ved at flere prosjekter blir igangsatt.

– Hvilket er det beste markedet for dere nå, Korsnes?
– Det er service til privatkunder. Der er det ingen nedgang, men også der er prisene gått ned. Det er litt færre oppdrag med full renovering av bad, men det er normalt at det er litt roligere i begynnelsen av året.

– Hva er det vanskeligste markedet?
– På privatmarkedet er det varmepumper. De er veldig påvirket av konjunkturer, for der kan det være snakk om nærmere to hundre tusen kroner i investeringer, samtidig som det er et produkt folk utsetter installasjonen av, til at økonomien tillater det.

Vi tror det markedet vil styrke seg ganske snart, for folk har penger. De som har jobb har bedre råd nå enn i fjor, og de pengene er det mange som ønsker å bruke på hjemmet.

Første kvartal i år var rolig, men nå ser det ut til å bedre seg.

– Hvordan var 2008 for K. Lund AS, Øivind Korsnes?
– 2008 var et særdeles godt år med høy aktivitet og uvanlig høyt resultat. Dette forklares med at noe av fortjenesten er ”gamle” penger, dvs. penger vi tjente i 2007 og som ble tatt inn i regnskapsåret 2008. Omsetningen ble på 122 millioner kroner eks. mva. I tillegg kommer noen datterselskaper. Ett av dem er Rørtek AS i Steinkjer, og de merker krisen godt på grunn av redusert boligbygging i regionen. Men totalt sett er vi forsiktige optimister, selv om budsjettet er litt lavere enn fjorårets omsetning.

– Er det problemer som plager dere og bransjen:
– Ett problem er at prisene presses ned pga. konkurransesituasjonen, mens grossister og andre leverandører legger på prisene og skylder på sine produsenter og valutamarkedet. Da kommer marginene i klem, men vi har en velsmurt organisasjon og klarer oss godt likevel, sier markedsansvarlig Øivind Korsnes i K. Lund AS