– Vi går sammen på kveldskurset og har igjen ett og et halvt år, forteller Stefan Granum. – Vi har gjort unna den første delen, som er serviceteknikerdelen. Det som gjenstår nå er fagteknikerdelen, med kalkulasjon og prosjektering og mesterbrevmodulen. Når vi har bestått avsluttende eksamen på Fagskolen, har vi automatisk kompetanse til å søke mesterbrevnemda om å få mesterbrev. Det vil ikke være noe behov for å ta mesterbreveksamen.

Fagskolen er mer teknisk anlagt enn den vanlige mesterbrevutdannelsen, opplyser Granum. – Her går vi dypere inn i det tekniske, men vi skal også ha med oss det nødvendige innen regnskap og bedriftsledelse.

For Stefan Granum, som må kjøre fra Sætre til Oslo hver tirsdag og annenhver fredag og lørdag er dette et slitsomt opplegg. – Jeg trives på skolen, men nå skal det bli deilig å koble av. Om to måneder er jeg klar igjen.

Studentene på Fagskolen har alle en fagutdannelse fra før, og de fleste bruker Fagskole-kompetansen som et springbrett for å få ny jobb, gjerne med litt lengre avstand til rørleggertenger og annet verktøy, forteller Granum: – Vi får også mange kontakter som vi benytter når det gjelder å knytte til seg ekstern kompetanse i arbeidslivet.

Både Stefan Granum og Jon Gulbrandsen er fornøyd med undervisningen på Sofienberg, men det er rom for forbedringer, mener Jon Gulbrandsen: det er litt for mye rot på skolen.
– Min innvending er at noen av fagfolkene burde vært bedre pedagoger.
Men begge synes de driver med fornuftige ting og får mye nyttig kunnskap, og ”foreleserne er på topp når det gjelder faglig dyktighet”.