Meldinger om dystre økonomiske utsikter og byggeprosjekter som stoppes på tegnebrettet, har blitt en del av hverdagen. Pengene sitter ikke så løst hos folk flest og prognosene er at nedgangen i byggesektoren vil sette sitt preg på hverdagen for håndverksbedriftene.
- Vi leser aviser og følger med, så det er ingen tvil om at markedet strammer seg litt til, men vi kan ikke ha så mye fokus på akkurat det. Vi må ha søkelyset på det å bygge bad og våtrom for folk flest og alltid utføre arbeidet best mulig. Det er på dette feltet vi daglig må jobbe med å bli bedre, slik at vi står best mulig rustet ute i markedet, påpeker Skar.

- Forventer dere at privatmarkedet vil falle mer enn bedriftsmarkedet?
- Det er vanskelig å si, men vi jobber mest innen det private og jeg tror nok at vi ikke er så utsatte. Konjunkturene får gå sin gang og innen for de rammene må våre medlemsbedrifter jobbe med kontinuerlige forbedringer. Det er hardt arbeid hver dag.

- Deres 10 års tetthetsgaranti på bad har slått godt an i markedet?
- Det virker som om garantien har blitt godt mottatt. Vi er i hvert fall den eneste kjeden som har spisset produktet såpass klart.

I juni i år undertegnet styrene i Bademiljø AS og Norsk Rørallianse AS en intensjonavtale, med sikte på at partene skal avklare samarbeidsmuligheter på områder med potensial for gode synergier. Dette arbeidet pågår for fullt.
- Prosessen er i gang, men det er for tidlig å si noe konkret om hva dette vil innbære. Sammen skal vi forsøke å utvikle gode markedskonsepter innenfor flere segmenter. Vi ønsker å styrke konkurransekraften og våre posisjoner mot sluttbrukerne både i forbruker- og bedriftsmarkedet. Vi skal gi tilbakemelding når arbeidet er unnagjort, lover daglig leder i Bademiljø, Erik Skar.