Yngve Pettersen har stor sans for både kvalitet og design ved Laufen produktene. 
Selv om Yngve Pettersen i sommer overlot sitt livsverk (VVS Marketing ) til Laufen Norge ønsker han og de fleste ansatte å være med videre, Yngve er rådgiver og støttespiller for Laufen Norges videre satsing i Norge.

- Det har vært en spennende utvikling, Børre og jeg gikk til verket i 1984 med fynd og klem, jeg husker vi ryddet tomta her på Syretårnet med sag og øks, og det har vært en flott reise, og med enda mer kreative baderom nå, jeg synes det er svært spennende, sier han til VVSForum. Det gleder dessuten Yngve at de fleste av hans tidligere medarbeidere er med videre.

En god strategi
Tidlig erfarte Yngve og Børre at det var en god strategi å bruke mye tid på forhandlerne, blant annet ved å etablere utstillinger og bistå forhandlerne med å planløse showrom.
- Vi la vekt på å vise komplette baderom, vi fant produkter som passet sammen i en helhet, ja vi solgte til og med fliser, vi ønsket å hjelpe rørleggerne å kunne tilby drømmebad, forteller Yngve.

En produsent man etterhvert ble mer og mer fascinert av var Laufen, noe som i ettertid har vist seg å være riktig på flere måter.

- Sveitsere ligner veldig på oss som typer, de er jordnære, nøyaktige og har sansen for smarte løsninger. De er enkle å samarbeide med og har stor sans for Skandinavia, sier Yngve. Laufen har de siste 4 årene utviklet og lansert, senest på ISH, Frankfurt i mars i år, to egne porselsens serier nettopp for det skandinaiske markedet.

Bygger stjernelag
I år hentet Yngve inn en dyktig markedssjef, nemlig Anita Sagen fra Geberit.
- Det er en fordel å ha dyktige damer på laget, vi ser jo at det ofte er kvinner som tar beslutninger om bad og hjem, og kvinner har ofte en sjette sans for hva som er lekkert og funksjonellt, sier Yngve.

En rekke nyheter er i løypa for Laufen Norge. Fra før av har Laufen innledet et samarbeide med den italienske designprodusenten Kartell, der man har en egen produktserie kalt Kartell By Laufen. Velkjente italienske Alessi er en annen viktig partner for Laufen.

- Laufen er også i ferd med å ta fram en egen armatur, produsert på deres egen, nybygde fabrikk i Laufen, Sveits.. Det er spennende at man ønsker at porselen, armatur og møblement skal matche i design og gjenkjenning, sier Yngve.

Tegneprogrammer
For å hjelpe forhandlerne i salget tilbyr Laufen Norge hjelp i å designe baderommet. Her stiller man med interiørkonsulenter som står klare til å lage tegninger og forslag.

- De fleste kjenner den spesielle følelsen av glede man kan få i omgang med noe man virkerlig liker. Badet er det første man ser om morgenen og det siste man ser om kvelden, min ambisjon er å kunne tilby noe vakkert, komfortabelt og funksjonelt, og Laufen er etter min mening i stand til å levere noe helt unikt, sier Yngve.

Med Laufen Norge vil han dermed gjenta bedriften, men med enda mer spennende utvalg og løsnigner.
- Gjennom alle disse årene har jeg fått enorm respekt for to grupper, det ene er norske rørleggere, og det andre er sveitsisk  kvalitetsdesign, sier Yngve.

Laufen utstilling
I forbindelse med Bygg Reis Deg presenterer Laufen Norge en stor stand på 84 m2, som blant annet viser  prototyper på design i det nye porselensmaterialet Saphirkeramik, eksempler på samarbeidet med Kartell og en rekke spennende baderom med raffinerte detaljer.

- Laufen overlater ingen ting til tilfeldighetene, i forbindelse med nyutviklede toalettskåler med Rimless spylerand uten kant, dette er modellert hydraulikk i kombinasjon med design, akkurat dette er spesielt med Laufen, finesse i design og et teknisk forsprang, sier Yngve Pettersen.

Laufen er også i ferd med å lansere vakuumtoalett-løsninger, her i samarbeide med  tyske Bilfinger.

- Det er et spennende marked i vente, med vakuumtoaletter og kildesortering, det grønne aspektet er man veldig opptatt av, sier Pettersen, som ønsker nye og gamle kunder velkommen til stand på Bygg Reis Deg i hall E fra 14. til 17. oktober.