Men om folk har nok penger, er de også bevisst på hvordan de bruker dem. Det er mer å bruke penger på, folk reiser mye og ser at det finnes mer spennende ting enn de velkjente standardproduktene.

Dette sier Kåre Andersen, daglig leder i Oslo VVS Senter AS til VVS-forum et par uker før jul. Butikken på nærmere 800 kvadratmeter har godt besøk og kassaapparatet klinger som den fineste Mozart-symfoni.

Ingen tvil om at Oslo VVS Senter bidrar til at årets julehandel slår alle rekorder, noe de utvilsomt har felles med butikkene i de store baderomskjedene.

12 år med vekst
Da Oslo VVS Senter åpnet i 1995 var det ingen selvfølge at butikken skulle bli en suksess. Beliggenheten var ikke den beste og mange hadde vanskelig for å finne frem. Men etter at Ikea kom, er det greit å forklare veien: øverst i bakken ovenfor Ikea. 

– Det var et slit de første årene, men vi har gradvis bygget oss opp fra 6 millioner i omsetning det første hele driftsåret til 43 millioner i år, forteller Kåre Andersen. I år åpnet vi ny butikk med 1200 kvadratmeter utstilling på Rud i Bærum, og snart åpner vi også butikk på Kolbotn. Med disse tre butikkene får vi til sammen 3 000 kvadratmeter utstilling og venter å selge for 100 millioner kroner i 2009.

– Men vi må henge i skal det bli noe, i dagens marked er det ingenting som kommer av seg selv, fortsetter Andersen. – På de tolv årene vi har holdt på er det komme mange nye konkurrenter, som Ikea og byggevarehusene, samtidig som baderomskjedene styrker seg hele tiden.

– Vår styrke ligger i en kombinasjon av fordelaktige priser og kompetent personale. For å gjøre det attraktivt å arbeide her har vi valgt å stenge klokken 18. Det bidrar til at de ansatte blir her. Jo lenger folk er i systemet, jo mer kan de formidle videre til kunden.

Trender og priser
– Hvilke trender har dere sett når det gjelder folks smak innen baderomsprodukter, Kåre Andersen?

– Det har vært en jevn økning i salget av såkalte designprodukter, vi selger mer av minimalistiske ting som er lette å holde rene. Folk er mer opptatt av design, de ser på nettet og vet ofte hva de vil ha når de kommer hit. Men denne trenden mot den minimalistiske har stoppet litt opp, og kanskje kommer det tradisjonelle tilbake. For kraner og dusjgarnityrer var det en periode med matt, nå er det krom igjen.

– Hvor opptatt ar kundene av priser?

– Kundene er prisbevisste, men enda mer bevisste på hva de vil. Og det de vil ha, det kjøper de. Hardere konkurranse og kinaprodukter har holdt prisene i sjakk, men vi har få varer fra Kina.

– Hvordan får folk montert de varene de kjøper hos dere, Kåre Andersen?

– Mange monterer produkter som kraner selv. Vi har ikke håndverkstkjenester, men vi samarbeider med rørleggere. Det er ikke lenger så stor motstand hos rørleggeren mot å montere. De liker det ikke, men det er mindre grining og de kjenner våre produkter. Noen produkter, som varmtvannsberedere, krever en fagmann.

Vi selger hovedsakelig Høiax beredere, de er litt billigere enn OSO-beredere fordi de ikke går gjennom grossist. Men vil kunden ha en OSO-bereder, skaffer vi det.

– Da dere startet ble dere av mange sett på som fribyttere i bransjen. Hvordan er forholdet til leverandørene?

– Det er meget godt, vi har vært trofaste mot leverandørene og de er med på markedsføringen. Med vår beliggenhet er vi avhengige av god markedsføring. Derfor har vi bl.a. hver måned en tosiders annonse i Aftenpostens kveldsutgave Aften, sier Kåre Andersen, daglig leder av Oslo VVS Senter AS.