Nå skjerper forsikringsselskapene kravene og undersøker skadene mye mer nøye.

I Sverige økte antall henvendelser til forsikringsselskapene med 25 prosent i 2010. Det kostet forsikringsselskapene 850 millioner svenske kroner i perioden 1999 til 2010. Drøyt 80 000 varmepumper ble skaderegistrert. I 2010 ble det utbetalem200 millioner kroner. De svenske forsikringsselskapene hevder at produsentene lager altfor dårlige varmepumper og at skadeomfanget er altfor stort. Mange av de svenske produktene har såkalte seriefeil.

Undersøker alle skader
- Vi har ingen god statistikk på området, men det er helt klart en del skader på varmepumper. Heldigvis ser det ut for at folk har blitt mer kvalitetsbevisste og kjøper gode produkter fra solide bedrifter, sier informasjonssjef i If, Jon Berge til www.vvs-forum.no som legger til nat selskapet har tre ansatte som skader seg av varmepumperelaterte skader. Disse har bygd opp en spesialkompetanse på området.

Forsikringsselskapet Tryg har endret strategi og undersøker nå alle varmepumpeskader for å unngå feilutbetalinger. Bakgrunnen er at selskapet fikk et økende antall skader.

- Skadene ble ofte erstattet etter at reparatøren hadde beskrevet en skadeårsak som faller inn under forsikringsvilkårene. Ofte dreide det seg om kortslutning forårsaket av lynnedslag med den følge at hjernen i varmepumpen var ødelagt, opplyser takstsjef i Tryg, Lars Angell.

Andre spørsmål
Etter grundige undersøkelser fant Tryg ut at det oppstod en uheldig dobbeltrolle. Reparatøren kunne være den samme som hadde installert varmepumpen. Fordi forbrukerne har fem års reklamasjonsrett på hele anlegget, ønsket reparatøren å slippe reklamasjonsansvaret for produktet og montasjen. Hvis skaden ble dekket av forsikringen fikk vedkommende et nytt salg.

- VI stiller nå andre spørsmål enn tidligere, påpeker Lars Angell i Tryg.

Tryg har nå lært opp egne takstmenn og sentralisert alle varmepumpeskadene.