Han får bekreftende nikk fra fagsjef Bjørn Grimsrud (61). Duoen har fått merke på kroppen at organisasjonen er blitt mer kjent.

Økt fokus på informasjon
Så langt i år har FFV mottatt rundt 6000 skriftlige henvendelser.

Det er ny rekord.

– Tidligere er det forbrukerne som har tatt mest kontakt, men nå er det den profesjonelle delen av markedet med håndverksbedrifter og takstmenn som har tatt over. Vi er glade for alle spørsmål. Det er viktig at alle som søker opplysninger får et kvalitativt godt svar. Bransjen har fått mer fokus på kompetanse og riktig informasjon. BVN-kompendiet blir flittig brukt rundt om. Det er vi veldig glade for, sier Karlsen og Grimsrud.

Og ramser opp de tre viktigste spørsmålene bransjen ønsker svar på:
• Verifisert regelverket: «Er det krav om…?»
• Tekniske spørsmål: «Krav til fall, og plassering av dampsperre»
• Oppbygging av konstruksjoner

Godt sluttresultat
FFV opplever at mange forbrukere ønsker å følge «boka».

– Mange er opptatt av å bruke godkjente og dyktige håndverkere. De fleste henvendelser fra forbrukeren omhandler oftest følge av skepsis til utført arbeid av håndverkeren, og om krav til dokumentasjon. Da henviser vi til FDV, forteller Grimsrud.

Tidligere i år gjennomførte Fagrådet Våtromsundersøkelsen i samarbeid med Huseiernes Landsforbund, Direktoratet for byggkvalitet og Boligmappa.no.
Svarene var godt nytt for organisasjonen.

– Rundt 80 prosent oppgir i undersøkelsen at de er fornøyde med sluttresultatet, og rundt 90 prosent sier at det er viktig å følge Våtromsnormen. Det er også gledelig at flere vet hvem vi er, sier Karlsen.