Dette sier advokat Einar Heiberg i advokatfirmaet Seland DA til VVS-forum. Heiberg er advokat for Norsk Varmepumpeforening. Under Varmepumpekonferansen 2007 holdt han foredrag om jus i forbindelse med varmepumpeleveranser. Vi spurte ham om det har vært mange konflikter om varmepumpeinstallasjoner.

– Jeg har ikke hatt noen rettssaker. Et søk på ”varmepumper” i Lovdata ga nesten heller ingen treff. Det har vært lite av slike tvister for domstolene, men noen saker har vært oppe for Forbrukertvistutvalget. Avgjørelsene har gått i begge retninger og ganske likt fordelt. Dette gjelder varmepumper solgt til boliger.

Jeg oppfatter det som om bransjen viser stor vilje til å søke etter løsninger, den vil rydde opp ved reklamasjoner.

– Hvilke lover og regler er det som gjelder i tvistesaker om privatkjøp av varmepumper, Einar Heiberg?

– Det er to regelsett: Forbrukerkjøpsloven gjelder i utgangspunktet for varmepumpen. Håndverkertjenesteloven gjelder i utgangspunktet for monteringen. For den som leverer det ene eller det andre er det derfor greit å forholde seg til hva som gjelder. For den som står for begge deler kan dette bli noe vanskeligere. Hvis verdien av gjenstanden overstiger arbeidet, gjelder forbrukerkjøpsloven. Hvis verdien av montasjearbeidet koster mer enn gjenstanden, gjelder håndverkertjenesteloven.
– Uansett kan man ikke inngå avtaler som inneholder dårligere vilkår for forbrukeren enn hva
som står i disse lovene, rettighetene gjelder uansett, fremhever advokat Heiberg. – Mellom næringsdrivende er det avtalefrihet.

– Hva er det særlig forbrukeren skal passe på ved kjøp av varmepumpe?
– Se at det er en leverandør og et produkt som man kan ha lit til. I vekstperioder vil mange henge seg på, for så å falle av. Valg av leverandør kan være viktigere enn valg av produkt.

– Hva må leverandøren/installatøren gjøre for å unngå urimelig krav fra en misfornøyd kunde?
– Det er viktig at leverandøren er rask med oppfølgingen når reklamasjonen kommer. Lovene krever rask utbedring. Det å la reklamasjonen ligge frarådes..

– Har du eksempler på forbrukerkrav som ikke holder i retten?
–Et typisk uholdbart krav fra forbrukeren er tort og svie: ”nå har vi slitt med det lenge og det har ikke virket, bare plunder og heft.” Men ”plunder og heft” dekkes ikke, det er et ikke-økonomisk tap. Når det er fastslått mangel plikter leverandøren å holde kunden skadeløs. Norsk rett bygger på at det kun er det økonomiske tapet som dekkes.

– Varmepumpeleverandørene har økende bevissthet om regelverket, det forebygger tvister, mener Heiberg. – Høyere kunnskap og bedre forståelse har redusert antall tvistesaker. Det å løse sakene i minnelighet er som regel i begge parters interesse, fordi kostnadene ved å bringe saken inn for domstolene er høye. Men kanskje vil det i fremtiden bli flere saker som avgjøres for domstolen etter en forenklet prosess, såkalt småkravsprosess. Det er en ordning som gjelder beløp under 125 000 kroner. I disse sakene er for øvrig sakskostnadene den tapende part måtte bli dømt til å betale etter hovedregelen begrenset til 20 prosent av tvistebeløpet. Men – du må betale din egen advokat.

Men, hvis varmepumpeleverandører og -installatører fortsetter å behandle reklamasjoner like godt som hittil, er det lite som tyder på at varmepumpeinstallasjoner blir advokatmat med det første.