Et gjennomgangstema i VVS-bransjen for tiden, er at "vi får ikke tak i folk: Skaff oss en ingeniør, en rørlegger, en ventilasjonsmontør". Kan du et fag, er arbeidsmarkedet som et overdådig smørgåsbord. Men noen er enda mer ettertraktet enn andre, og noen av dem kommer fra fagskolene. Fagskolene tilbyr en yrkesfaglig kompetanseheving for mennesker som allerede kan et fag. En av studieretningene er Klima, energi og miljø, vanligvis bare kalt KEM, som i Oslo foregår kun på kveldstid. Ved Sørlandets fagskole derimot, er KEM et toårig heldagsstudium. Studiet har en ramme på 2640 undervisningstimer.

– Fagskolen er en videreutdannelse der inngangsbilletten er et fagbrev/svennebrev. Til KEM kommer typisk rørleggere, blikkenslagere og ventilasjonsmontører, forteller Arne Halberg, faglærer i ventilasjonsanlegg, sanitærprosjektering, faglig kalkulasjon, tegnefag/DAK samt bruk av spesialprogrammer for VVS-bransjen.

– Vi begynte i 1975, det var denne skolen som fikk i stand VVS-linje for teknikere. Skolen het den gang Sørlandets tekniske fagskole, fortsetter Halberg.

Hvem er det som søker til fagskolen, Arne Halberg?
– Søkerne er fagfolk fra store deler av landet som ønsker å komme videre, helst til mer overordnede stillinger. Noen søker seg til entreprenørfirmaer, andre til rådgivende ingeniørfirmaer som prosjekterende saksbehandlere. En del går til undervisningssystemet, hovedsakelig videregående skoler, og også offentlig sektor er et aktuelt felt. En teknikerstilling i en kommunal avdeling innen bygg og tekniske anlegg er en populær karrierevei.

– For de som søker seg jobb i entreprenørbransjen, er det viktig med god kompetanse innen byggesaksdisipliner, fremhever Halberg. – Kandidater fra Sørlandets fagskole skal kunne tilsettes som anleggsledere/prosjektledere med ansvar for tilbud, kontrakter, fremdriftsplanlegging, møtevirksomhet, HMS, søknadsprosedyrer vedrørende plan- og bygningsloven, bemanningsplanlegging, fakturering samt øvrige ansvarsområder innenfor et installasjonsoppdrag.

– For de som ønsker å jobbe i rådgiverbransjen er prosjekteringsfagene (ventilasjon, varme/kjøling og sanitær) i focus. Her legges det også vekt på tegningsfremstilling. Vi bruker mye tid på å lære studentene å tegne 3-dimensjonalt og har et spesialprogram for dette. Programmet har også funksjonalitet for beregninger: dimensjonering, tykkfallsberegning, utbalansering, lydberegning og masseuttak. Dette er også ting som studentene skal beherske i tillegg til manuelle beregninger.

Det som er nytt i forhold til tidligere læreplaner er at man nå også går mer inn på drift/vedlikehold og igangkjøring av VVS-tekniske anlegg.

Vi har også en liten bolk med fag fra videregående skole, som norsk, engelsk, matematikk og fysikk.

Hovedpoenget er at man som fagskoletekniker har et vell av karrieremuligheter og at man er svært etterspurt i bransjen.

– Hvor mange studenter har dere på KEM-linjen?
– I år har vi 7 studenter, neste år blir det 14. Det er stigende interesse, vi kunne ha sendt ut dobbelt så mange kandidater til næringslivet. De fleste har fått jobb allerede i perioden mellom jul og påske i avgangsåret.
Mens mange videregående skoler sliter med lite motiverte elever, kan Halberg fortelle at studentene på fagskolen er veldig interessert i å jobbe, lærings- og arbeidsiveren er stor.
– Vi føler at vi får studentene med oss, vi er privilegerte som lærere. Dette skyldes også en meget god én til én oppfølging i de enkelte fagmodulene.

Noe som gjør fagskolen ekstra attraktiv for rørleggere, er at kandidater som oppnår gode nok resultater kvalifiserer til mesterbrev. De sentrale fagene i denne sammenheng er økonomistyring, ledelse, markedsføring, byggesaken og kalkulasjon, forteller Arne Halberg.

Sørlandets fagskole
Tidligere Sørlandets tekniske fagskole er slått sammen med tidligere Dahlske videregående skole og Frivoll videregående skole til Dahlske videregående skole.
Fagskolestudiene, både innen tekniske fag og helsefag, er samlet i Sørlandets fagskole med felles leder.