Enova har derfor bestemt seg for fire strategier som skal fremme passivhuskonseptet, et arbeid som skal omfatte deltagelse også fra SINTEF/Byggforsk og Husbanken.

Strategi 1 (”Best Practice” – eksemplets makt) innebærer støtte til pilotprosjekter for passivhusbygg i ulike markedssegmenter.

Strategi 2 (Kvalitet gjennom teknologi og kunnskap) understreker at en norsk standard for passiv- og lavenergihus er under utarbeiding, den finansieres av Husbanken og Enova. Standarden vil bli grunnlaget for sertifisering- som igjen kan bli et krav til hus som søker offentlig støtte eller spesielle lån.

Strategi 3 (Markedet – fra nisje til standard) skal utvikle markedet slik at passivhus blir etterspurt av flere enn bare de som er spesielt interessert i energi og klima. Virkemidler er rådgivning, kurs, veileder og økonomiske incentiver.

Strategi 4 (Fra skjult hemmelighet til allmenn kunnskap) innebærer en egen kommunikasjonsstrategi for passivhus. Den skal bygge kjennskap og kunnskap om passivhus i hele samfunnet, særlig hos dem som skal bygge nye boliger. Arbeidet er langsiktig (frem mot 2020).

kilde. Grønn Byggallianse