- Det er et cowboymarked hvor mange aktører ikke vet hva de skal ta i pris, sier avdelingsleder for prosjekt- og byggeledelse hos Neas, Jens Christian Birkely til Estatenyheter.no.

Selskapet har energimerking som et av sine forretningsområder. Bakgrunnen for Birkelys uttalelser om at energimerkingsbransjen er en cowboybransje kommer på bakgrunn av erfaringer fra flere anbudskonkurranser.

Neas opplever at prisene varierer veldig.

- I en konkret anbudskonkurranse leverte vi inn et tilbud som lå på rundt 650.000 kroner. De som vant anbudet hadde et tilbud på 300.000 kroner, mens de som var over oss tilbød å gjøre jobben for vel en million kroner, sier Birkely.

Han forteller til Estatenyheter.no at dette er en ny bransje, og at det derfor er naturlig med litt varierende priser, men han synes likevel at spriket fra 300.000 til over en million kroner er alt for stort.

Grunnen til at han nå tar opp dette som en problemstilling er han ønsker en diskusjon rundt prisingen av slike tjenester.

- Vi har lagt oss på rundt tre kroner kvadratmeteren for å energimerke et bygg. Det er selvfølgelig variasjoner avhengig av type eiendom, samt en del andre parameter, men snittet ligger på i underkant av tre kroner kvadratmeteren.

- Vi har kommet til at det må vi ha for å kunne tjene penger på dette. Når andre aktører da byr helt ned i 75 øre per kvadratmeter, så kan de ikke, slik vi ser det, tjene penger på energimerkingen, sier Birkely.

GI DIN KOMMENTAR HER: