Programvaren er utviklet for rørleggere som har behov for å knytte seg på kommunens VA-nett. Den kommuniserer med Powels vann- og avløpsløsning Gemini VA, som er i bruk hos rundt 230 kommuner.

I forkant av utviklingen av løsningen ble over 75 potensielle brukere intervjuet. Deres ønske var en løsning med enkelt og intuitivt brukergrensesnitt som sikret høy datakvalitet og kort responstid på behandling av søknader.

Regelverk som må følges, behov for full oversikt over nettet og papirsøknader fører i dag til en tidkrevende papirmølle for kommuner. Korrespondanse frem og tilbake tar tid, og resultatet er ofte mye ekstraarbeid og unødvendig bruk av tid og ressurser.

Utbredte problemstillinger blant kommunene er feil eller mangelfull informasjon og ferdigmeldinger som kommer sent. Vår undersøkelse viste at omtrent 40 prosent av dagens søknader kommer inn med mangler, og 75 prosent av de spurte mente at vår løsning vil sørge for at de sparer mye tid i forbindelse med saksbehandlingen.

Brukeropplevelsen står i fokus i Rørleggermelding, og løsningen sikrer at nødvendig data for effektiv saksbehandling kommer inn korrekt og til rett tid. Løsningen har enkle brukervennlige tegneverktøy for å skissere hvordan man har tenkt å løse oppgaven, og kartfunksjon basert på ArcGIS teknologi fra Esri.

Mange kommuner har ofte flere systemer å forholde seg til. Rørleggermelding er både integrert mot saksbehandlingssystem for videre oppfølging hos saksbehandling, og mot sak- og arkivsystem.
 
- Hovedmålsettingen med løsningen var å forenkle saksbehandlingen, sier produkteier Kjell Amund Rogn, til VVSforum.

Han forteller at Powel vet at mange kunder ikke er fornøyd med dagens arbeidsprosesser, og vi har laget en løsning med mer effektive prosesser som gjør arbeidshverdagen enklere for begge parter.
 
I Rørleggermelding kan rørlegger søke om å tilknytte seg til nettet for huseier. Bygningsinformasjon blir hentet fra matrikkelen, og rørlegger legger enkelt inn informasjon om hva slags type arbeid som skal utføres.
 
Søknaden lages med et verktøy som tilpasser seg den informasjonen man ønsker å ha inn, så det er kun nødvendig å fylle ut det som trengs for å behandle søknaden. Med tilgang til det kommunale ledningskartet kan vannledninger, pumpestasjoner og så videre tegnes direkte inn i kartet.
 
Ferdig utfylt søknad med eventuelt kartvedlegg sendes direkte til saksbehandler i kommunen, som etter gjennomgang enkelt kan sende godkjenningsdokument tilbake.
 
Fritz Østrem i Sula kommune var en av de første kundene som kjøpte Rørleggermelding. Han har 30 års erfaring som rørlegger før han begynte i kommunen, og er opptatt av at løsningen gjør arbeidsprosessene lettere for begge parter.
 
-  Grunnen til at vi valgte å investere i Rørleggermelding var todelt, sier han. Vi ville ha bedre oversikt og kontroll over VA-nettet i kommunen, samtidig som vi ville få til et bedre samarbeid med rørleggere ved å lette deres arbeidshverdag.
 

Østrem trekker frem løsningens brukervennligheten og mulighetene til å oppdatere kart som medvirkende årsaker til at de valgte å investere i Rørleggermelding.
 
- I vår spørreundersøkelse svarte over 80% av de spurte sier de ville foretrukke denne løsningen fremfor den de benytter i dag.
Rørleggermelding effektiviserer kommunenes arbeidsprosesser vesentlig og bidrar samtidig til økt datakvalitet, og den er allerede besluttet implementert i fire kommuner.

Powel leverer forretningskritiske programvareløsninger og tilknyttede tjenester til energiselskap og offentlige virksomheter. Med unik IT-kompetanse og omfattende bransjekunnskaper hjelper våre løsninger deg til å finne bedre arbeidsprosesser og oppnå bedre servicekvalitet. Powel er et privateid selskap grunnlagt i 1996 og har sitt hovedkontor i Trondheim. Firmaet har i tillegg flere kontorer i Norge, samt i Sverige, Danmark, Polen, Sveits, Tyrkia og Chile, og har i dag 380 ansatte.