- Firmaer lurer ofte kundene ved å bruke kvalitetslogoer de ikke har lov til å bruke, sa forbrukeradvokat Ola Fæhn under et foredrag på Nordisk Vannskadeseminar nylig.

Kan bli straffet
Firmaer som opptrer på en slik utilbørlig måte kan bli straffet av Forbrukerombudet med tvangsmulkt. Mesterbrevnemnda kan gi et straffegebyr på 15 000 kroner, sentrale godkjenningsmyndigheter og Fagrådet for våtrom kan gå det til det skritt p anmelde forholdet.

- Når det gjelder rent avtalejuks kan alvorlige brudd være straffbart og kan få betydning for retten til fremtidig drift. Det er for eksempel ulovig å ta forskudd og stikke av, forfalske kvitteringer på materialinnkjøp og spekulere i konkurser på kreditorenes regning, påpeker Ola Fæhn.

Kundens rettigheter
- Hva kan skje hvis man velger lettvinte løsninger og leverer noe som er mangelfullt?

- Ved grove brudd kan kundene få rettigheter de ellers ikke ville ha hatt, som for eksempel utvidet reklamasjonsfrist ut over fem år og man kan få erstatning for tap som ikke har sammenheng med mangel eller forsinkelser, hvis det er skyldansvar, sier Fæhn og henviser til både paragraf 22 og 29.

Kan koste dyrt
Når det gjelder mindre alvorlige brudd, så kan dette føre til heving av kontrakter, prisavslag, utbedring, erstatning og kanskje dagsmulkt. Det siste kan kun gis ved forsinkelser og det gjelder ikke hvis man bygger nytt bad i gammel bolig. Det er kun skakk om nybygg og hvis dette er avtalt på forhånd.

- Økonomisk tap må dokumenteres og det må være sammenheng mellom tapet og feil, understreker Ola Fæhn, som legger til at det er viktig at man ikke skryter for mye i markedsføringen, at man husker at grovt slurv kan koste durt og at småslurv bør rettes opp av en selv og tilbys raskt.

Ola Fæhn har lang erfaring med forbrukersaker og man kan lese mer på www.forbrukeradvokaten.no.