Rørleggersentralen har vært en av bedriftene som har deltatt i NRLs vannskadeprosjekt Vann på avveier – en bransjeutfordring. I den forbindelse har de trukket frem holdningsskapende arbeid som en av sine utfordringer i arbeidet med å redusere vannskaderisiko. Frokostmøtene er et av tiltakene de har satt i gang for å jobbe med dette.

- Men, hvorfor frokost?
- Det er hovedsakelig fire grunner til at vi begynte med disse morgenmøtene, forteller Karl Sigurd Berge, Salg- og markedssjef i Rørleggersentralen AS.

- For det første er vi opptatt av å skape en tydelig og positiv bedriftskultur preget av fleksibilitet, kundefokus og yrkesstolthet. Vi ønsker en ”lærende og nysgjerrig holdning” hos den enkelte, hvor målet er å bli litt bedre hver eneste dag. For å oppnå dette må vi være sammen og ikke minst snakke sammen både om løst og fast og mer faglig rettet, sier Berge.

- For det andre er det viktig med erfaringsoverføring og det å lære av hverandre slik at vi blir bedre. Vi har mange unge rørleggere. Den tredje grunnen er at vi får en strålende anledning til å gjennomgå dagens oppgaver slik at alle vet hvilke oppdrag de har til hvilken tid. Det er også tid til å koordinere og justere ut fra tilbakemeldinger fra den enkelte. Rørleggersentralen AS har en Vi møter til avtalt tid - garanti, som gjør at vi ikke kan feile i forhold til hva som er lovet kunden, påpeker Karl Sigurd Berge.
- Den siste grunnen er at vi sikrer oss at alle mann starter dagen med en sunn norsk frokost med brød eller kornblanding. Slik vet vi at de har energi til å holde ut til lunsj og ikke stikker på ”bensern” etter en pølse eller hamburger allerede kl 1000.

- Hva slags temaer tar dere opp?
- De første 15 minuttene brukes til å vise dagens og ukas plan på storskjerm og avsjekke at alle har fått sine oppdrag på PDA. Samtidig spiser vi, ser eventuelt litt nyheter på tv og prater om løst og fast. De siste 10-15 minuttene benyttes til erfaringsoverføring og opplæring ved for eksempel å se på bilder fra utførte oppdrag. Vi snakker om hva som er bra og hva vi bør gjøres annerledes og bedre

- Ser dere positive resultater?
- Ja definitivt! Vi har full kontroll på oppdragsmengden for aktuell dag og rekker å koordinere og re-planlegge ved endringer som sykdom og lignende. Alle mann er positive og mette ved arbeidsdagens start, forteller Berge.
- Vi gjør mindre feil og holder antall reklamasjoner på samme nivå som tidligere, til tross for at vi har blitt flere. Unge og uerfarne gutter lærer av andres feil i stedet for å gjøre dem selv, og får ikke minst mulighet til å spørre og få forklaring på ting de er usikre på.

Produkter på menyen
Rørleggersentralen har også invitert leverandører til frokostene sine. Sist var Rune Cortsen i Ostnor på besøk. Han snakket om bedriftskultur i tillegg til å informere om nyheter og produkter fra Ostnor, Fmm og Mora.
- Jeg tror leverandørene synes det er en morsom og annerledes måte å treffe bransjen på. De kommer nærmere inn på den enkelte rørlegger, og på en helt annen måte, enn ved et tradisjonelt møte.
– Vi vil helt klart invitere flere leverandører til å spise med oss dersom vi finner andre som tar utfordringen, avslutter Berge.

Kilde:nrl.no