I foredraget ”Mine Bauhaus-armaturer er klin like dine!” tok han opp spørsmålet om hvordan rørbransjen skal forholde seg til byggherren som shopper selv og forlanger å bruke komponentene han har kjøpt.
– Er det greit at baderomskunden handler kraner, silikon, elkabler og annet på Smartclub, Bauhaus, Ikea. Maxbo, Biltema eller Clas Ohlsson og krever montering?

Ola Fæhn gjennomgikk noen av de regler håndverkeren må forholde seg til. En av dem er lov om håndverkertjenester der det står i paragraf 5 at tjenesteytere skal utføre tjenesten fagmessig, og tjenesteytere skal levere materialer av vanlig kvalitet, hvis ikke annet er avtalt. Fæhn opplyste at "Etter departementets mening bør ikke kravet til fagmessig utførelse kunne fravikes ved avtale".

Men det finnes unntak. I følge Fæhn kan det avtales at arbeidet skal utføres provisorisk, eller "så godt som mulig", men ikke slik at det strider mot lov eller sikkerhetskrav.

Hva så hvis kunden insisterer på å få montert utstyr som rørleggeren mener er dårlig?
–Dere kan montere det, med mindre det er så dårlig at dere burde ha reagert. Dere kommer i ansvar hvis dere ikke har opplyst godt nok.

Men hva så, om de monterer og fraskriver seg ansvaret? – Det går, hvis ansvarsfraskrivelsen er formulert riktig, mener Ola Fæhn. – Men så kommer en god advokat. Det er farlig å være håndverker.

Antakelig er noen av betraktningene ovenfor mest teoretiske, fordi de fleste rørleggere uansett ikke vil montere utstyr de ikke kan gå god for. Det er en riktig holdning, mener Ola Fæhn: Ikke monter produkter som frarådes av FFV.

Men spørsmålet om hvordan rørleggeren skal forholde seg til en klosettpakke til 1490 kroner fra Bauhaus blir ikke borte. I Norge har faghandelen vært så dyktig med sine baderomskjeder at vi har hatt en annen utvikling enn på Kontinentet, der det vanlige er at forbrukeren kjøper "dingsene" i et varehus, og så får dem montert av en rørlegger. Nå ser det ut til at den rørleggeren blir en som er tilknyttet varehuset. Smart Club har allerede avtale med et eget rørleggerfirma.

Ola Fæhn minnet om tømrerbransjen, der det er vanlig at tømreren legger frem sin innkjøpsfaktura, med påslaget spesifisert. Kanskje vil det bli slik også i rørbransjen, der det iflg. Fæhn knapt er mulig å sammenligne produkter og priser: – Håndverkeren bør konkurrere på pris og kvalitet på arbeidet som utføres, ikke hvem som shopper best.

For deg som skal ha nytt bad kan det bli hipp som happ. For rørleggeren skal ha sin fortjeneste på jobben. Om fortjenesten består av utfakturerte timer pluss 50 % påslag på utstyr, eller bare timepriser, gjør antakelig liten forskjell. Du får uansett en regning som bør serveres med en stor dose valium. 

*Man skal sette ting på spissen, for der står de best.
Hans Scherfig, dansk forfatter, 1905-1979.