I første halvår gikk grossistomsetningen av VVS-produkter ned 18,2 prosent. I samme tidsrom hadde medlemmene av VA og VVS Produsentene (VVP), som selger gjennom grossist, en samlet nedgang på 14,98 prosent, opplyser VVPs daglige leder Bjarne Haugland.

–Men her skjuler det seg til dels store forskjeller, fortsetter Haugland. – Vår portefølje omfatter alt fra tung VA til elegante baderomsprodukter. Totalsalget av VA- og VVS-produkter fra våre medlemmer gikk ned 14,98 prosent, mens medlemmenes salg til grossist gikk ned 13,8 prosent. For VA og VVS gikk salget til grossist ned henholdsvis 7,15 og 16,82 prosent.

– Hvorfor den store forskjellen mellom VA og VVS?
– Det at VA har mindre nedgang enn VVS, kan skyldes regjeringens tiltakspakke. Men det er store forskjeller på hvordan bedriftenes rammes av finanskrisen. Det henger sammen med at bedrifter rammes på forskjellig tid. Noen har hatt tidenes beste halvår i 2009, mens andre er tungt rammet av nedgangen i byggesektoren.

– Er det noen forskjell når det gjelder hvilke bedrifter som rammes hardest, Haugland?
– Generelt ser det ut til at de små taper mest, de store greier seg bedre.

– VVP-medlemmene selger hovedsakelig gjennom grossist. Har hardere prispress gjort at flere nå søker andre distribusjonsformer?
– Tvert imot. Andelen av medlemmenes omsetning som går gjennom grossist har økt med 1,4 prosent til 86 prosent. Det er ingen dramatisk økning, men den forteller tydelig at VVS medlemmer fortsatt ser seg godt tjent med grossistene, sier Bjarne Haugland.

Til slutt slår Haugland et slag for ”VA og VVS bransjens 8 bud”. De etiske retningslinjer med viktige prinsipper for markedsføring, kom på et meget beleilig tidspunkt. ”Versting-arrangement” har det blitt færre av, selv om det fortsatt er noen som prøver seg.