Salgsstøtte og rådgiving legges over til VVS-grossistene, men alle produkter blir fortsatt fullt tilgjenglig, sier adm. direktør Bjørn Ulleberg i Danfoss AS.
Den norske delen av det internasjonale selskapet som holder til på Skui i Bærum, setter fokus på kostnadene for å holde et prisnivå som markedet aksepterer. Derfor blir det Ulleberg kaller salgsstøtte og rådgiving på varmeautomatikk avviklet i Norge.
Rørleggere som har behov for teknisk support må henvende seg til VVS-grossistene i Norge eller Danfoss i Danmark. Alle andre produktlinjer i Danfoss Norge (kulde, frekvensomforme, industriautomatikk og DEVI Elektrovarme) vil fortsette sin virksomhet før.
Selv om kundestøttefunksjonen i Norge legges om, vil alle produkter fortsatt være tilgjengelig, og som tidligere blir disse levert fra Danmark.
- I praksis betyr det at VVS-grossistene må sende bestillinger til Danmark i stedet for til Skui, sier Ulleberg.
- Er dere ikke redd for å miste kunder og salg?
- Det er mulig, og god kundestøtte innenfor teknisk salg er viktig. Men dette er en del av en kontinuerlig prosess for å følge med i tiden. Vi må levere produkter til priser som kan konkurrere i markedet.
- Det er ikke gjort noen endringer på prisene i denne omgang, presiserer Ulleberg. Og legger til at generelt har det vært god vekst i det norske markedet.
- Egenlig veldig bra, men det er klare tegn i tiden som tyder på at en oppbremsing vil komme, sier han.
Omlegging av kundestøttet i Norge skjer fra i går, 1. april. 2,5 stillinger er opphørt mens én person er overført til annen virksomhet i Danfoss.
Danfoss er et familieeiet, globalt selskap med over 21 000 ansatte og produserer 250 000 komponenter per dag ved 61 fabrikker i 25 land.