Kjedene Rørkjøp og Varme & Bad ga fagpressens lesere mye god underholdning høsten 2007. Blir det sammenslåping, eller blir det ikke? Som kjent ble det ikke, og resultatet er en ny Varme & Bad-kjede. – Noen ganger går ikke fusjonsplaner som forventet. I forbindelse med dannelsen av den nye kjeden mistet vi cirka 20 prosent av medlemmene, men det gir ingen grunn til panikk. De gode og lojale rørkjøpsmedlemmene blir her. Vi har ikke brukket ryggen, bare tatt av et par kilo. – En interessant side ved det som skjedde er at Rørkjøp kan bli betydelig styrket, opplyser Frank Olsen. – Nå er vi cirka 200 medlemmer. Mange som ikke kjente til oss tidligere har tatt kontakt. Resultatet er at medlemstallet begynner å nærme seg det det var før splittelsen. For mange er vi det beste valget, men de visste ikke om oss. – Hvilket vekstpotensial regner du med for Rørkjøp? – Vi venter at medlemstallet i løpet av 2-3 år kan stige til cirka 500, og at vi da vil ha en omsetning på 800 millioner til 1 mrd. Det er i så fall en dobling i forhold til sommeren 2007. Men vi skal ikke legge skjul på at vi har mistet mange gode folk, så vi har nok å gjøre. Frank Olsen kommer til Rørkjøp fra rollen som styreformann i VVS Experten som eies av Heidenreich. Han beskriver "sin" nye kjede slik: – Rørkjøp er en frivillig kjede der medlemmene får alle fordelene ved å være i en kjede, men uten tvang. Du må ikke profilere deg og du må ikke ha butikk. Medlemsbedriftene betaler ingenting, vi tjener på mellomlegget mellom grossist og rørlegger. Det betyr at vi ikke har penger til store markedskampanjer. – Vi er store og får gode betingelser, fremhever Olsen. – Vi handler i år for 400 millioner kroner hos grossistene, og vi har avtale med noen direkteleverandører. De siste velges fordi de har unike produkter som medlemmene vil ha. Hvem er så den typiske Rørkjøp-bedriften? Vi spør markedssjef Bjørn Moen. – Rørkjøp er til for de mindre og mellomstore som vil ha gode rammebetingelser. Nå skal vi bli mer synlige, men vi skal ikke konkurrere med baderomskjedene. Vi er i utgangspunktet en rørkjede. Rørkjøp er et rom for dem som først og fremst vil være håndverkere. Medlemmene som ble ønsket å beholde rørkjøpsidentiteten. – Rørkjøp arrangerer få kurs i egen regi, men vi har partnere, for eksempel til våtromssertifisering, opplyser Moen. – Når vi kjøper et helt kurs blir det billig for den enkelte. Vi holder helst kursene rundt i landet. Noen av de mindre kursene vi driver i egen regi er svært populære. Det er blant annet kurs i Word og Internett. Vi gjør det ufarlig å være dum, og kursene her er gratis. – Vi har stor pågang fra folk som vil ha oss til å distribuere en pall med kraner, men vi holder oss til de store som har dokumenterte produkter. Slik får de noen igjen for den kompetansen de har bygget opp, samtidig som våre medlemmer har trygghet for gode produkter. Vi ønsker alle frittstående rørleggere velkommen til Rørkjøp, det er et godt sted å være, mener daglig leder Frank Olsen og markedssjef Bjørn Moen i Rørkjøp. Går det som de tror, vil fusjonen som gikk i vasken styrke Rørkjøp.