– Norge er et spesielt marked fordi dere er rike og vil ha kvalitet, sier Gunzenhauser videre. – Det er vår lykke når kundene krever det beste. I så måte har Armaturjonsson gjort et godt arbeid, de selger kvalitet. Det tyske markedet er mer fokusert på pris. I Tyskland er det et stort argument at Sanipex-systemet er fritt for blindlommer, det er det vi på tysk kaller ”Totraumfreiheit”. Når tyske sjefer er så villige til å betale for det beste, er det for å sikre seg mot å måtte stå til ansvar. De føler seg trygge med Sanipex.

– Sanipex er ofte brukerens førstevalg, men svært ofte kommer vi ikke inn før i annen omgang. Billigkonkurrentene koster helt ned til 1/3 av vår pris, men så holder det bare i fem år. Resultatet er at når det har gått til helvete med billigproduktene, én eller to ganger, er det oss de velger.

– Legionellasikkerheten er for mange en viktig grunn til å velge Sanipex, forteller Johann Rudolf Gunzenhauser. I Swisshotel i Berlin ble kobberrørene klorert for Legionella – og ødelagt. De ble erstattet av Sanipex. På Hotel Kempinski, der et enkelt rom koster over 3 000 kroner natten, døde en kvinne. Også der ble alt erstattet med Sanipex. Det var i 1999. Også op universitetssykehuset i Würzburg ble hundrevis av installasjoner erstattet.
På Hotel California i Berlin er det 3700 meter Sanipex rør. De kontrollerer for legionella og har gjennomstrømning med hettvann hver måned.

I likhet med Norge er Sveits et høykostland, men det er ikke aktuelt å flytte produksjon til Asia, fremhever Johann Rudolf Gunzenhauser: – Vi har alt i huset, det er total kontroll med kvaliteten, dette er Swiss made hele veien.