Vi traff ham hos medlemsbedriften Wilo Norge AS, der administrerende direktør Bjørn E. Nordby sørger for å pumpe bort det som måtte være av skyer på himmelen.
– Medlemsbedriftene i VVP spenner vidt og det er forskjellig hvordan de ulike bransjer og firmaer merker den internasjonale finanskrisen, fortsetter Haugland. Noen merker den ikke i det hele tatt, andre mer.

– VVP har alt og ingen sier at det går dårlig, men januar er vanskelig å tallfeste på grunn av justeringer hos grossistlagrene. Det er interessant å merke seg at flere av medlemsbedriftene har hatt ”all time high” i januar. 2008 ble et godt år, men justert for prisstigning er det kanskje en nedgang. De fleste har imidlertid ordrereserver og tar de nødvendige grep. Men vi er skeptiske til hvordan det går videre, og om hvor mye av skattekronene som blir i vår bransje.

– Det store usikkerhetsmomentet nå er virkningen av regjeringens tiltakspakker. Pengene må ikke bare gå til gravemaskiner og malerkoster, det er nok å ta tak i innen VA og VVS. Mange skoletoaletter er så ille at barna går og holder seg, og mye av vann- og avløpsnettet er i elendig forfatning – bare der trengs det mer enn det samlede beløp regjeringen stiller opp med. Uansett, vi tror det blir såpass mye satsning på infrastruktur at det gjør rørbransjen godt.

Den bransjepolitiske organisasjonen VA og VVS representerer 31 bedrifter. Flere av dem er ledende innen synlige baderomsutstyr, andre på tekniske produkter. Felles for dem er at de hovedsakelig selger gjennom grossist.

– Her er mange sterke merkevarer som det er viktig å holde varme, fremhever Bjarne Haugland. – Derfor er Bygg Reis Deg så viktig for bransjen. Det er det eneste arrangementet hvor bransjen møter publikum utenfor butikkene. Messeundersøkelser viser at VVS er det mest interessante for publikum. Hvem har vel tvilt på det?