”Enda en klimasynder. Klimaanleggene i biler varmer opp jorden like mye som all verdens flytrafikk . Situasjonen kan avhjelpes – hvis ikke bilbransjen legger hindringer i veien”.

Slik lød overskriften i den tyske ukeavisen Die Zeit for 14. mai i år. Over nesten en hel side (i stort format) skriver Fritz Vorholz om miljøskadene som kan knyttes til bilenes klimaanlegg. Man kan bli kald på bena av mindre.

Bilbransjen er opptatt av å konstruere biler som bruker mindre bensin eller diesel, eller drives av batterier. Også andre og mer eksotiske teknologier, som brenselsceller, vies stor oppmerksomhet. Av dette skulle man kanskje tro at bilbransjen gjør mye for å unngå en klimakatastrofe. Men så er det disse klimaanleggene.

Klimaanlegg er i dag standardutstyr i de fleste biler og finnes i 95 % av alle biler som importeres til Norge. Fordi den teknikken som hittil har vært brukt bidrar sterkt til jordoppvarmingen, vil EU forby den i nye kjøretøyer fra 2011. For det finnes alternativer til dagens kjølemedier, og bilprodusentene har lovet å ta dem i bruk. Takorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, ACEA – European Automobile Manufacturers’ Association, har forsikret at samtlige produsenter selvfølgelig ville etterkomme de fremtidige kravene.
Men så kommer bremsene på og bilbransjen gjør det den kan så altfor godt i slike spørsmål: den trenerer.

I de bil-klimaanleggene som er vanlige i dag, sirkulerer noen hundre gram av kuldemediet R134a. I motsetning til de stoffene som ble brukt før, ødelegger ikke R134a ikke ozonlaget og bidrar vesentlig mindre til oppvarming av jorden.

Men: Ett kilo av tetrafluoretan R134a varmer opp jorden 1400 ganger mer enn ett kilo kulldioksid. Denne uheldige virkningen skjer riktignok først når kuldemediet slipper ut av klimaanlegget, men det er vanlig på grunn av vibrasjonene.

I følge Die Zeit er 400 millioner biler i verden utstyrt med klimaanlegg. Verdens klimaråd, IPCC – Intergovernmental Panel on Climate Change, har regnet ut at lekkasjer fra disse anleggene bidrar like mye til jordoppvarmingen som verdens samlede flytrafikk: cirka to prosent. Økningen i bilens CO2-utslipp på grunn av klimaanlegget er gjennomsnittlig 7 gram per kilometer. Over bilens levetid blir det ett tonn.I tillegg kommer at klimaanleggene øker drivstofforbruket med inntil én liter per 100 kilometer. Det tilsvarer tyve gram CO2 per kilometer.

Bilbransjen er ikke den eneste som arbeider iherdig med å finne mer miljøvennlige kuldemedier, og ironisk nok er det nettopp kulldioksid som seiler opp. Kulldioksid er billig, ikke giftig, tilgjengelig over hele verden og har en global oppvarmingsfaktor på 1. Problemet er at dett kuldemediet, som kalles R744, ikke fungerer i vanlige kjøleanlegg. Det er antakelig bare et tidsspørsmål før det problemet er løst. Og samtidig forskes det på utallige andre kjemikalier og teknologier.

– Per, få på litt kjøling, er du snill!