– Her går det rett vei og den går oppover, sier administrerende direktør Per Frydenberg med et smil. – Vi gjør det godt, men vi er prisgitt de samme omgivelsene som verden for øvrig. Hittil i år har vi en akkumulert omsetning som er tre prosent over samme periode i fjor. Det er vi meget fornøyd med. Pumpemarkedet i Norge er anslått til cirka 1,5 milliarder, med søkke og snøre.

– Hvor går veien videre, Per Frydenberg?
– Løsningen for oss er hele tiden å finne nye kunder, og oppgradere eksisterende pumper. Utskiftning av gamle pumper sparer miljøet ved at hele produktet er laget på mest mulig miljøvennlig måte, samtidig som det sparer energi. Spart energi er bra for miljøet, og kunden sparer penger.

– Vi satser sterkt på oppgradering av installerte pumper, forteller Frydenberg. – Service er et felt som bør få stor økning, det er enormt med pumper installert, og selv om det står Grundfos på dem varer de ikke evig. Pumper har det som hjertet, levealderen avhenger av hvordan du tar vare på det. Vi har 40 år gamle pumper inne til service.

Grundfos var lenge helt konsentrert om pumper til VVS og industri, og er størst i Norge på alt av pumper til bygg. Men Grundfos har også lenge laget digre pumper til offentlig vannforsyning, og i begynnelsen av dette tiåret begynte de også med avløpspumper.
–Vi begynte med dette i 2001 og det går bra, opplyser salgsingeniør Nils Width.

– Hvilken rolle spiller rørleggeren for pumpesalget?
– Vi prøver å provosere rørleggeren til å bli en bedre selger. Vi er avhengig av at rørleggeren klarer å selge inn noe som er bedre og dyrere, men de er ofte redde for å selge et dyrere produkter enn det som er der fra før. De må lære å argumentere bedre for fordelene ved en nyere og bedre pumpe. Rørleggerens kunde har antakelig for lengst skiftet ut glødelampene med sparepærer, nå er det på tide å skifte ut gamle pumper med nyere som bruker mindre strøm.

– Ny teknologi dreier seg hovedsakelig om å spare strøm, og når det gjelder teknologi er Grundfos i første rekke, fremhever Nils Width. – I 1992 demonstrerte Grundfos sin teknologiske lederstilling ved å lansere verdens første pumpe med innebygget frekvensomformer.

– Nå har vi pumpeserien Alpha II som bruker mye mindre energi enn en konvensjonell pumpe, og til enhver tid viser digitalt hvor mye strøm pumpen trekker. For å gjøre det lettere for kunden å forstå økonomien i dette, har vi utviklet en testbenk som vi tar med ut til kunden. Den måler hvor mye strøm pumpen bruker, hvor mye han kan spare ved å skifte til en nyere Grundfos-modell, og tilbakebetalingstiden på investeringen.

Miljøbevissthet er preger alt Grundfos gjør. Da undertegnede var på fabrikken første gang tidlig 1993 fikk vi opplyst at kjempeanlegget Bjerringbro var en nullutslippsbedrift: Ingen skadelige stoffer slippes ut til luft eller vann. Siden den gang er alt bare blitt enda bedre. Grundfos er i dag verdens største pumpeprodusent i antall pumper og produserer ved 13 fabrikker i tillegg til hovedanlegget i Bjerringbro.

– I Norge er vi nummer 1 på pumper til VVS-markedet, vi er pumpemarkedets Coca Cola, sier Nils Width. – Coca Cola bruker for øvrig våre pumper i sin fabrikk i Lørenskog. Det samme gjør Operaen og Ahus. I Operaen er det sangen som skal dominere og pumpene er levert på puter, vi samarbeidet tett med Oras.

– I en såkalt krisetid har vi økt salget og senket kostnadene, og da blir det gøy på bunnlinjen, sier administrerende direktør Per Frydenberg. Han er nå også direktør for Grundfos i Sverige, med samme funksjon som i Norge.