"Water is worth loving" påstår ORAS i reklamen for armaturene sine. På visittkortet til den nye ORAS-sjefen Kaare Astrup finner du samme slagord, og alle som har møtt Kaare vet at dette er ikke tomme ord. Kaare er glad i produktene og kollegene sine, og trives i bransjen.

– Vi er alle stolte av produktene våre og sammen med våre medarbeidere, er de er vår største styrke i markedet, sier han. – I Norge er det ikke mange produksjonsbedrifter igjen i vår bransje. Men fra fabrikken vår i Leksvik kommer nye produkter på løpende bånd, og vi produserer med en kvalitet og hengivenhet som sikrer oss solid fotfeste, både i bransjen og hos kundene. Vi har ellers nettopp lansert en helt ny produktserie, og vi har flere nyheter i ermet for månedene fremover.

37 år i bransjen
Da administrerende direktør Arnfinn Aasen gikk av etter en mannsalder i sjefstolen, kom det ikke som noen overraskelse at Astrup skulle overta stafettpinnen. Astrup er ORAS. Det er han som har frontet bedriften i mange sammenhenger – deltatt i forhandlinger og avtaler, møtt kunder og bransje ansikt til ansikt. Reist land og strand rundt og representert selskapet som har dominert armatursektoren her i landet i snart 25 år.

Men som for så mange andre, var det tilfeldigheter som førte Astrup til VVS-bransjen. Han fant veien via rørgrossistene Tjernsland og Sunde, og nå kan han se tilbake på 37 år i faget. Til ORAS kom han sist i 80-årene, og gjennom sine tjue år her har han rukket å besøke omtrent hver eneste rørlegger i bransjen. Alltid med samme ustoppelige entusiasme og pågangsmot.

Krise? Hvilken krise?
Et knapt år etter at han overtok som administrerende direktør, kan Astrup fortelle at for Oras Armatur ble finanskrisen aldri veldig alvorlig:

– Her er alt som det skal være, markedsandelen er fremdeles tilfredsstillende, og fortjenesten er i riktig nivå. Selvsagt lever vi i et tøft og konkurransepreget marked. Leverandører og
produsenter kjemper mot hverandre, samtidig som vi presses av grossister og kjeder. Direkteimport og "egne merker" utfordrer de etablerte produsentene og leverandørene. Alt dette skaper konkurranse. Men konkurrenter skal vi alltids leve med og kjempe mot ved å være dyktigere, mer idérike og kreative. Og ikke minst ved å behandle våre egne kunder bedre, sier Astrup før han filosoferer videre: – Vår styrke er ikke bare gode produkter, men like mye den lojalitet og tillit som kundene og den enkelte rørlegger viser oss. Vi har jobbet i mange år for å gjøre oss fortjent til markedets tillit, og jeg tror ikke vi mister den slik uten videre ...

Berøringsfri suksess
Oras har hatt en enorm suksess med sine berøringsfrie armaturer, og det siste året er intet unntak.

– Oras er stor på berøringsfritt i Finland, Danmark og Sverige, og gjør det dessuten meget godt på Kontinentet. Men det står ikke så dårlig til her hjemme, heller. Det siste året har vi faktisk hatt en salgsøkning på over 40 prosent når det gjelder berøringsfrie armaturer og dusjsystemer. Utviklingen på design siden er også utrolig positive. Disse produkt seriene bidrar i stor grad til at vi kan smykke oss med total leverandør begrepet

Garanti for langt liv
– Å kjenne bransjen så godt som jeg gjør, kan være både en fordel og en ulempe. Jeg velger å se det som en positiv utfordring. Heldigvis har jeg beholdt optimismen og evnen til å se muligheter i stedet for problemer. ORAS har gang på gang vist at vi har den fleksibiliteten og satsningsviljen som trengs når markedet endrer seg. Dette er vår – og våre samarbeidspartneres – garanti for et fortsatt langt og godt liv i bransjen, avslutter en stadig smilende Kaare Astrup.