Bakgrunnen for Knut Eggum Johansens uttalelser finner vi en rapport som de nordiske konkurransetilsynene har laget og som ser på sammenhengen mellom miljø- og konkurransepolitikk. Innspillene er gitt til OECD, som i slutten av oktober drøftet hvilken betydning velfungerende markeder og konkurransepolitikk bør ha i en grønn vekststrategi.
-
Rapporten vil også gi grunnlag for arbeidet md å håndheve konkurranseloven på områder som har betydning for miljøet og miljøpolitikken, sier Eggum Johansen.
Markeder med velfungerende konkurranse stimulerer til innovasjon, fordi det er nøkkelen til at bedriftene kan overleve. Det er et grunnleggende mål i miljøpolitikken at markedsprisene skal reflektere miljøkostnadene.

Burde gått foran
- En riktig pris på forurensing gjennom miljøavgifter eller omsettbar utslippstillatelser gir markedet de rette signalene til å tilpasse sitt forbruk og sine utslipp, og til å investere i forskning, utvikling og innovasjon. Subsidier til bruk av fossil brensel er direkte i motstrid til dette prinsippet. I Norge er subsidieringen av mineraloljeprodukter gjennom ulike avgiftsfritak et stort problem. Her kunne Norge gått foran med et godt eksempel ved å rydde opp i de mange fritak i satsene for CO2 – avgift, mener direktøren for Konkurransetilsynet.

Knut Eggum Johansen påpeker at miljøpolitikken også kan, hvis den er uheldig utformet, undergrave konkurransen. Dette kan ha en kostnad i form av lavere velferd. For forbrukerne kan det betyr i praksis høyere priser, og for miljøet kan det bety at målene nås senere og til en høyere kostnad enn nødvendig.

- Den grønne sertifiseringsordningen viser at etablerte aktører kan få for stor innflytelse på utform av krav og da kan slike ordninger begrense mulighetene for nye aktører til å etablere seg. Også grønne offentlige innkjøpsordninger kan være velmente, men må praktiseres med godt faglig skjønn.

Tydelige signaler
Knut Eggum Johansen understreker at Konkurransetilsynet gjentatte ganger har tatt til orde for miljøskatter og omsettbare kvoter, fordi dette i kombinasjon med velfungerende konkurranse vil gi markedet tydelige signaler i tråd med md prinsippet om at forurenser betaler. Samtidig erkjenner Konkurransetilsynet at markedsbaserte instrumenter alene ikke alltid er nok til et grønnere forbruks- og produksjonsmønster. Det er viktig at grønn vekstpolitikk er en del av en helhetlig strategi, som omfatter både tilbuds- og etterspørselssiden i de ulike markedene.

- Konkurransetilsynet vil bruke den kompetansen vi har til å påpeke konkurransebegrensende virkninger av offentlige tiltak på miljøområde og gøre nøye tilsyn med kopnkurransen i de ulike miljømarkedene. Sunn konkurranse er miljøpolitikkens beste venn, skriver Knut Eggum Johansen avslutningsvis