Regional Business Development Manager for Grohe i nord og øst Europa, Claus Kurt Nielsen, mener at det ikke lenger er et spørsmål om IOT inntar VVS-bransjen, det handler bare om når teknologien begynner å ta fart. Nå håper han at rørleggerne er åpne for, og ser mulighetene til å ta sin del av markedet i forhold til IOT og smarthusløsninger

Sense Guard med trådløse sensorer som plasseres i våtom rundt i huset.[/caption]

Samme trend i Europa
Nielsen sier at det i 2016 var rundt hundretusen vannskader i Norge, som resulterte i skadeutbetalinger på over fire milliarder. Det er formidable summer. Vannskader har bare økt år for år det siste tiåret. Samme trend finner man i Tyskland og kontinentet ellers.
- I Norden utgjør de samlede utbetalingene over 20 milliarder, og det urovekkende er at det fortsetter å øke i de fleste land. Det er blitt et samfunnsproblem, men politikere og myndigheter tar ikke noe stilling til dette problemet, sier Nielsen.
- Lover og forskrifter er viktig, men når det gis muligheter for å kunne tolkes på forskjellige måter blir det vanskelig. Det må ryddes opp i veiledere og forskrifter. Samtidig har det vært vanskelig å se en løsning på problemet.

Smarthusløsninger
- I fremtiden kommer vi til styre våre egne hjem mer enn hva vi gjør i dag gjennom smarthusteknologi. Teknologien har allerede åpnet mange nye muligheter, og spesielt elektrikerne har vært dyktige til å utnytte dette markedet. Mye av det vi har sett så langt av ulike løsninger, har vært basert på å gi oss bedre komfort. Men nå ser vi at produkter og løsninger faktisk kan gjøre noe konkret med problemene som for eksempel tiltak mot vannskader..Og det kommer garantert mange nye spennende VVS-produkter som kan knyttes opp til smart home løsninger. Så nå ligger døren åpen for rørleggerne også

GROHE Sense sender en melding via GROHE ONDUS-appen dersom den oppdager en vannlekkasje.[/caption]

- For oss er dette et marked vi skal være en del. En bekreftelse på det er at vi har utviklet et nytt patenteret produkt som heter Sense Guard. Produktet og løsningen bidrar til at man fysisk kan redusere omfanget og antall tilfeller av vannskader betydelig. Grohe har alltid jobbet med styring av vann, men nå går vi inn og kontrollrer vann som er på avveie i huset, og det gjør vi med hjelp av Artifical Intelligence (AI) og forbindelse via internettet. Vi har masse erfaring om hvilke typer vannskader som skjer. Det har vært svært nyttig i utviklingen av vår nye vannstopper, påpeker Nielsen.

Enkelt å bruke og installere
Sense Guard er et nytt produkt fra Grohe som overvåker vannet i boligen eller på hytta.
Vannstopperen stenger vannet automatisk så fort det oppstår en uvanlig hendelse i huset som innbefatter et unormalt vannforbruk. Systemet måler på en rekke parametre, konstant, og derfor sikrer det huset eller hytten døgnet rundt. Guard’en som den heter kobles rett på rørystemet ved inntaket, og systemets algoritmer og parametre avdekker enhver unormal hendelse, enten det er rør som sprekker eller bare drypper.
- Både store og små lekkasjer har store konsekvenser. I mange tilfeller er det toalettene som renner eller lekker, eller barna har glemt å stenge vannet. Da får man feilmelding om at noe er galt. De minste lekkasjene avdekkes, og gir beskjed innen et døgn. Ved store brudd er konsekvensen i dag omfattende. Det skal rives, skadestedet skal tørkes og boligen skal rehabiliteres. Det får store konsekvenser for familien som bor i huset, og for forsikringen, sier Nielsen.

Saken fotsetter under bildet:

Sense Guard kobles rett på rørystemet ved inntaket,[/caption]

Den kunstige intelligensen tilpasser seg husets rutiner, tapping og brukermønster. Renner det mer enn 50 liter i minuttet stenges vannet automatisk. Programmeringen er enkel, alle tappesteder i huset programmers inn, og over tid skapes det en vannprofil og statistikk i huset. Vannstopperen leser vannforbruket for uke, måned og år, og kan sammenligne data for perioder og år, noe som gir nyttig data i tillegg til sikkerheten.

Rørleggeren må se mulighetene
Nielsen mener og håper rørleggeren ser hvilke muligheter som ligger i å tilnærme seg forbrukeren gjennom et slikt produkt, og at man nå har muligheten til å skape en verdi man tidligere ikke har sett innenfor smarthus markedet.
- Jeg mener rørleggerne må ta en annen rolle i forhold til å tilnærme seg smarthusmarkedet. Dette er nytt markedet og ny business, hvor rørleggeren kan opptre mer som konsulent, og ikke minst vise hva VVS-bransjen kan tilby av sikkerhetsprodukter til et sikkert hjem. Men de må skaffe seg kunnskap om løsningene som finnes.

Saken fortsetter under bildet:

- Vi tilbyr sikkerhet og opplæring
Nielsen forteller at Grohe kan sjekke hver eneste installasjon som gjøres, og om den er riktig utført. Det gjøres gjennom clouden-skyen.
- Kunden skal være sikker på at huset opptrer normalt alltid, både når man befinner seg utenfor huset, men også når man ser på tv, er i hagen eller sover.  Sense Guard skal gjøre det tryggere, det er bare å koble seg opp til en app, så har man full oversikt og kontroll over sitt eget hus når det gjelder rør og vann. Man kan fjernstyre stenging og åpning via appen. I tillegg til guarden tilbyr vi også en water sensor som måler vann og fukt, samt temperatur. Det kan være viktig på hytter.

- Vår tro på dette produktet er stort. Vi skal kurse våre forhandlere og installatører, og hvordan de blant annet skal forholde seg til el, da produktet må kobles til strøm. Vi har utviklet materiell, laget installasjonsvideor og annet underlag. VVS installatørene kommer til å jobbe med klima, ventilasjon, kulde, varme, og sanitær. Dette er forskjellige og viktige elementer i et hjem, og der ligger definitivt også vannskadesikring, påpeker Nielsen.

Burde interessere forsikringsbransjen
Claus Kurt Nielsen mener Sense Guard burde være et produkt som forsikringsselskapene så på med store interesse. Det ligger et åpenbart potensiale i å redusere antall vannskader, før de skjer, med dette produktet.
- Dette er proaktiv sikring mot vannskader, og ønsker man å gjøre noe med den nedslående vannskadestatistikken, håper jeg forsikringsbransjen vil lytte til hva vi kan tilby nå. Jeg mener bestemt at deres markedsmodell kommer under press, hvis ikke et produkt som vår nye vannstopper er interessant å se nærmere på. Mitt argument er, hvorfor skal man vente til skaden er skjer, og spesielt , hvorfor skal man vente til skade nummer en, to og tre? Her kan man virkelig redusere antall skader, og ikke minst antall skadeutbetalinger. Ser man på bilforsikring øker jo premien med antall skader som skjer.
- Kjører man sikkert og unngår skader, blir man belønnet med bonus. Slike ordninger eksisterer ikke på samme måte når det gjelder skader i hus og hjem. Da spiller det heller ingen rolle hva man foretar seg for å sikre sitt eget hjem. Der har forsikringsbransjen en jobb å gjøre.

I Sverige opplyser Anticimex at 80 prosent av innom hus problemene i et hus dreier seg om fuktproblemer. En tredjedel av villaene i Sverige har fuktproblemer, og det kommer fra lekkasjer av ulike slag. Videre viser en undersøkelse som har blitt utført i Tyskland at 93 prosent av alle vannskader kan unngås. Årsaken er dårlige produkter, slitasje, og dårlig håndverkere, sier Nielsen avslutningsvis.