- Økningen i både omsetning og tilfredshet bunner i prisstigning og rekruttering samt vårt brede konseptinnhold. Vi har satset på flere segmenter på samme tid og unngått ensidig fokusering eller spesialisering, forteller administrerende direktør i Comfort, Knut Strand Jacobsen til www.vvs-forum.no.

Knut Strand Jacobsen legger til at Comfort har et bredt kundefokus på både forbruker- og proffmarkedet. Dette har gitt god uttelling.

- Det lønner seg å være ”litt god i alt”, påpeker han.

Samtidig ser Comfort-sjefen at det er noen mørke skyer på himmelen. Boligprisene øker i meste laget og nye boligkjøpere begrenses for kapitaltilgang ved boligkjøp. Det skaper nervøsitet i markedet. Byggeaktiviteten øker selektivt i enkelte markeder, mens i noen byer og i hyttesegmentet står det helt stille. Utover det er situasjonen under kontroll.

Godt moderniseringsmarked
- Rentesignalet er lavt og flatt, men norske husstander har gjennom 15 års oppgang før 2008, sammen med en rekke nye finansielle produkter, nådd en grenseverdi for belåning, derfor får ikke renta det samme utslaget som ved tidligere perioder med sterk krone, høy sysselsetting og lav rente. Man kan gjerne si at investeringsviljen er der, men bare som en nervøs og moderat drivkraft og dette gjelder både private og bedrifter.

- Hva med moderniseringsmarkedet?
- Det er rimelig godt, men ordrereservene er noe mindre enn før finansuroen startet for tre år siden,

Knallhard konkurranse
I fjor Hadde Comfort en volumvekst på ca. fire prosent, mens prisveksten var forholdsvis lav. Prisøkningen ble drevet av råvareprisøkning fremfor økt etterspørsel og konkurranseforhold. Det er mange om beinet og etterspørselen har ikke økt i samme takt som det har kommet nye aktører. Comfort antar at både pris- og volumvekst for 2012 blir liten.

- Prisveksten blir kanskje på to prosent, mens volumveksten muligens vil ligge på det dobbelte. Til sammen håper vi på en vekst på ca. seks prosent, sier Knut Strand Jacobsen.

- Hvordan vil du karakterisere konkurransen i VVS-bransjen`?

- Konkurransen er knallhard fra mange hold. Vi møter konkurransen med flere effektiviseringsprosjekter, både i selve kjededriften og for våre medlemsbedrifter samt for våre partnere. Vi ser også frem til at Ahlsell får et logistikksystem som vil kunne konkurrere på linje med Brødrene Dahl.

Må utgjøre en forskjell
- Hva med de andre grossistene?
- Et revitalisert Heidenreich blir spennende å følge videre. Det samme med Onninen og senere Solar. Vi driver jo også vår egen grossistvirksomhet Syberg, så man kan gjerne undre seg om dette får noen støtte av at konkurransen øker bakover i verdikjeden. Svaret er nok at det er en fordel rent strategisk, men at det på kort sikt neppe er noe å hente. Inntreden av nye grossister vil ikke styrke konkurransen nevneverdig i 2012, for konseptene er uferdige eller konkurrentene har for lite volum. I tillegg er det etableringshindre, både følelsesmessige og taktiske i grossist- og leverandørmarkedet. Tenk bare på ”halen” i prosjektmarkedet og de etablerte rammeavtalene, sier Strand Jacobsen.

En av VVS-bransjens største utfordringer blir å finne tilbake til faghandelen, slik at bransjen utgjør en forskjell fra konkurrenter som selger flis, driller, melk og brød. Comforts administrerende direktør er ikke i tvil om at bransjen må komme dit for å lykkes.

- Det blir også en kjempeutfordring knyttet til det faktum at vi mistet selve ”gullegget”. Det at søknadsplikten for ombygging av baderom blir borte er trist, men intet vi kan gjøre med uten at bransjen og vi som kjede må sikre kundene den trygghet som lovgiverne hadde tenkt å gi markedet.

Tenk på egen fremtid
Comforts Knut Strand Jacobsen minner bransjen om at altfor mange lever og jobber som om morgendagen er den siste. Rørleggerkjedene må jobbe mer med effektivisering og rasjonell drift. Han mener at alle må ta i et tak for å ta ut synergier.

- Vi må jobbe elektronisk, samordne tjenester, enes om konsepter for logistikk, drift og mye annet. Får vi til dette, så blir bedriftene mer lønnsomme, de overlever, kan selges, arves og kapitaliseres. Tenk på egen fremtid, sier Knut Strand Jacobsen.