Alle andre leverandører på armatursiden er nå borte fra Langsholdts moderne og veldrevne forretning.
- Det blir mer oversiktlig, praktisk og billigere på denne måten, fastslår Ingard Langsholdt overfor vvs-forum.no.

Armatur-jungel
Ingard Langsholdt mener det er en jungel av muligheter og det er i denne armtaur-jungelen det er vanskelig å orientere seg i.
- Vi bruker for mye tid og penger når vi må forholde oss til mange leverandører. Nå kan vi ha fokus inn mot Oras til glede for begge parter. Det koster mye å reparere en kran, derfor er det viktig å ha armaturer som er av beste kvalitet, slik at sparer tid og penger. Oras oppfyller alt dette.

- Du er ikke engstelig for at kundene dine mister valgmuligheter ved kun å satse på Oras?
- Nei. Oras et meget bredt produktsortiment, har høy kvalitet og god design. I tillegg er det nesten ikke reklamasjoner, så sluttbrukeren får kvalitet og er vel ivaretatt.

Hva med Comfort?
- Men du går vel i mot Comfortkjedens strategi ved en slik handling? Kjeden har jo blant annet sin egen kran ”Element”?
- Jeg har hevdet dette synspunktet at vi må rydde opp i forhold til antall leverandører, så dette er ikke noe nytt. Kjeden er kjent med mitt syn og så vil vi jo kunne tilby spesialprodukter fra andre. I tillegg vil det være mulig å få armaturer fra andre om kunden vil ha det, men vi har det ikke lenger i foretningen og som lagervare.

Administrerende direktør i Oras, Kaare Astrup er glad for at Ingard Langsholdt har valgt å satse fullt og helt på Oras. Astrup sier til vvs-forum.no:
- Vi setter naturligvis stor pris på det initiativet som Langsholdt har tatt. Vi er markedsledere og kan levere alt hva forbrukerne ønsker, så vi skal stille opp og bokstavelig talt levere varene.

Konservative rørleggere
Oras-direktøren håper at flere vil følge Ingard Langsholdts eksempel, men tror ikke at det er svært mange som tar skrittet fullt ut.

- VVS-bransjen er ganske konservativ og rørleggerne velger ofte den armaturen som de som er vant til å bruke. Vi har en jobb å gjøre her, men den skal vi ta. Det vil imidlertid ta litt tid å snu trenden og helt umulig burde det ikke være, mener Astrup.

Oras solgte i september 27 000 kraner og styrer mot en årsomsetning på ca. 200 millioner kroner. Så langt i år har Oras en markedsvekst på 9 prosent og er godt tilfreds med utviklingen.
- Vi har en god økning fra i fjor og føler at våre produkter blir tatt godt i mot i markedet hos både grossister og andre aktører.

Berøringsfrie kraner

- Men er grossistene en konkurrent eller en distributør?
- De er begge deler og vi forholder oss til konkurranse på en profesjonell måte, det lever vi godt med. Imidlertid må vi alle følge de samme spillereglene og definere nettopp det at vi er konkurrenter, sier Kaare Astrup.
Innen markedssegmentet berøringsfrie kraner kan Oras fortsatt vise til en god vekst, men Astrup vil ha større markedsandeler.

- Jeg ser på tallene og det ser ut til at vi har økt vår markedsandel, men det er mer å hente. Blant annet skal vi starte en langsiktig offensiv innenfor berøringsfrie armaturer, for å få rørleggeren og forbrukeren til å forstå hvilke mange fordeler det er knyttet til berøringsfrie armaturer. Det er både hygienisk og energibesparende med berøringsfrie armaturer, men vi må få ut budskapet i markedet, understreker Astrup.