- Det er riktig. Vi har skrevet kontrakt om energioptimalisering for Sulland Gruppen. De har bilforretninger over hele landet, fra Jessheim i sør til Tromsø i nord, sier avdelingssjef i Caverion Norge AS, Jørn Børresen til VVSforum.

-Vi har med dette her i Gjøvikavdelingen fått det største automatiseringsprosjektet noen gang, og største kontrakten i privat regi, sier han, og legger til at der er sjelden å se at private bedrifter går så offensivt til verks.

Han forteller at Caverion i Gjøvik  skal energioptimalisere fire bygg på Gjøvik, fire på Lillehammer, to på Hamar, ett i Elverum, to i Kongsvinger og ett på Jessheim. I tillegg skal samme jobb utføres for Sulland Gruppens bilforretninger i Mo i Rana, Bodø, Bardufoss og Tromsø. Det er Gjøvik som har kontraktene for alle disse.

I dette arbeidet skal andre avdelinger i Caverion bistå med installasjon av nødvendig utstyr for energioptimalisering.

-Dette er stort. Samfunnet setter fokus på energisparing, og gruppens konsernsjef, Arvid Sulland, er i forkant med å gjennomføre slik energieffektivisering. Faktisk før det kommer offentlige pålegg, sier Per Håkon…

Han forteller at det skal opprettes ett sentralt driftsanlegg for samtlige bygg i Norge, Caverion E-drift. Dette skal da styre varmeanlegg, ventilasjon og elektrisitet i alle butikkene.

- I tillegg skal det på plass et EOS-system (Energioppfølgingssystem). Dette dreier seg om monitorering av effektforbruk totalt, i hvert enkelt bygg.

Resultatet blir fordelt per kvadratmeter, noe som gir en pekepinn på om det er en fornuftig bruk av energi, eller om det ligger innsparingsmuligheter.

SD-anlegget som skal styre det hele ligger i en serverpark i Kongsvinger. Sulland Gruppen får en brukerprofil, og skal selv styre dette.

- Det kreves vel en del kunnskap for å styre et såpass stort SD-anlegg?

-Ja, den som skal styre dette må ha mye kunnskap for å drifte alle byggene via serveren. Caverion har også muligheten til å tilby kunden denne tjenesten, sier prosjektingeniør Per Håkon S. Hermanrud.

-Vi ble sammen med to andre leverandører invitert av Sulland Gruppen til å gi et tilfredsstillende tilbud, sier Jørn Børresen. Han tror at det ble en utfordring for konkurrentene at de ikke er så sammensatt med alle nødvendige faggrupper og den geografiske spredningen som Caverion har.

-Teknisk sett er utfordringen logistikken, i det hvert bygg har sine egne anlegg. Jobben dreier seg om å sette inn styringssystemer i alle tekniske installasjoner, med mange forskjellige løsninger og alder. Det kan derfor bli en komplisert jobb å knytte disse sammen, innrømmer han. Men er ikke i tvil om at det er en oppgave Caverion fint kan klare.

Prosjektet skal være ferdig neste sommer, og i følge Jørn Børresen er dette nok tid til å få gjennomført oppdraget i totalt 17 bygg, inkludert 14 bilbutikker og tre karosseri/dekksentra.

-Det ligger en utfordring i at vi ikke kjenner energiforbruket i byggene godt nok. Men vi tar utfordringen med at det kan være betydelige besparinger for Sulland Gruppen. De har ikke gjort kjent for oss hva dagens energiforbruk er, og hva de forventer. Dette er informasjon vi vil se senere, sier Børresen.

- Vi antar Sulland Gruppen har fått støtte fra Enova, og da må de ha gjort grundige beregninger, påpeker Børresen.

- Dette har liten betydning for oss når vi skal gjøre jobben. Vi skal inn med energioptimaliseringsutstyr, så kan vi sammenligne senere, sier han.

-Vi tar ut gammel automatikk og setter inn ny. Eller setter inn en ny som styrer den gamle, forteller Per Håkon …..

-En del av prosessen er å optimalisere tarifforholdene og sørge for at nettleien blir lavere, understreker han

- Som automasjonsprosjekt er dette stort for oss. Det knytter til oss kunder og fremtidig service. Hele kontrakten vil gi et positivt bidrag til Caverion på Gjøvik.

- Og dere får ok økonomi ut av et slikt oppdrag?

- Ja, det blir bra omsetning for oss, avslutter Jørn Børresen.


Sulland Gruppen har 17 bygg i Norge, herav 14 bilforretninger som selger mange kjente bilmerker. Foto fra Sulland på Gjøvik. Foto: Per Henriksen.