Prosjektet er en del av Jernbaneverkets «Prosjekt Stor-Oslo» som inkluderer omfattende fornyelser og forbedringer av jernbanens strekninger fra Oslo S og ut til Ski, Asker, Lillestrøm og Grefsen. Målet med arbeidet er å forbedre punktligheten og gi et bedre tog-tilbud til passasjerene. Tall fra NSB viser at over 60 millioner passasjerer tar toget i Norge hvert år.

Til sammen brukes det rundt NOK 2 milliarder kroner på fornyelse av jernbanen i Oslo-området fram til 2014.

Prosjektleder i Jernbaneverket, Knut-Erik Gudem, forteller hvorfor valget falt på Caverion.
- Vi har tidligere erfaring med Caverion fra den gangen de het YIT fra byggingen av elektroanleggene for Bærumstunnelen. Samarbeidet den gangen var godt. Vi håper det fortsetter for Høvik prosjektet, sier Knut-Erik.

Arbeidet til Caverion skal være ferdig januar 2015.

Kommunikasjonsrådgiver for Jernbaneverket, Gro Elden, understreker at det er ekstremt viktig at tidsfrister blir overholdt.
- Prosjektet har stor betydning for trafikken for hele Østlandsområdet og er en viktig brikke i den nye ruteomleggingen, sier Gro.