Bobiler er i hovedtrekk sommerbolig, men mange tar ut det vakre kjøretøyet sitt for noen feriedager under vinterferien eller påsken. Gjennom det mørke halvåret står bobilen lagret. Dette ga eier av Askjem Camping-Center utenfor Tønsberg ideen om et bobilhotell. Under planleggingen oppstod det et problem. Bobilene må opp en bratt rampe, og om vinteren kan det være både snø og glatt. Dette ble et ikke-problem, og løsningen gir mange sparte driftskroner fremover.

I mai 2015 åpnet Norges første bobilhotell sine porter. Askjem Camping-Center hadde da løst problemet ved å legge varmekabler i rampa. Eieren av Askjem Camping-Center, Odd Askjem hadde brukt kalkulatoren flittig og sett at store driftsutgifter ville komme om strømmen sto på ukontrollert 24 timer i døgnet. -Et hotell, også bobilhotell skal være åpent 24 timer i døgnet, fastslår driftsansvarlig Roar Uthus. Snøfall og skifte mellom regn og minusgrader skjer fort i vinterhalvåret. Det gjaldt om å finne en løsning som kontrollerte og kunne styre varmekablene, og dermed spare energi som igjen er sparte penger. Vi måtte rett og slett ha en form for varmestyring. Resultatet ble varmekabler i kjørerampe og at disse styres av Aiwell Control 3000 med Aiwell Værstasjon, Tiny Sensor Interface og temperaturfølere i bakken. Rune Larsen hos Aiwell forteller at anlegget bruker bakketemperatur, luft temperatur og værsituasjon som kriterier for at anlegget skal slå seg på, samtidig som det regulerer etter den temperaturen som er i bakken, for å tilføre kun tilstrekkelig energi. -Dette klarer anlegget, og således gjør det jobben sin, sier han. En snøsniffer «lukter» på været og starter varmekablene opptil to timer før snøfall. -Aiwell-automatikken er meget fleksibel og det er mulig å trimme anlegget helt etter kundens ønsker om komfort og sikkerhet, fastslår Rune Larsen. Anlegget lar seg også enkelt styres fra en smarttelefon. Med beliggenhet tett inntil E18 ved Tønsberg, sentralt i Vestfold og nær Torp Lufthavn har bobileierne lett tilgang til sin bobil, helårs parkering, åpent 365 dager i året og egen adgangsnøkkel, påpeker Roar Uthus. Nå har Uthus fått testet anlegget et par vintre, og forteller at bobileierne ikke har klaget, at de alltid kommer til snøfri og tørr rampe, uansett på året. Etter første driftsår, vinteren 2015/2016 oppdaget Roar Uthus at når det hadde vært fuktig i været og det ble brått kaldt, dannet det seg rim på rampa. Løsningen ble da at han litt ut på vinteren fikk Aiwell til å montere en rimsensor som ivaretar når det er fare for rim og is i oppkjørselen. - Anlegget i sin helhet har fungert veldig bra. Det ble gjort noen justeringer like etter at anlegget var installert, men deretter har det holdt unna både snø, is og rim, og gitt fine kjøreforhold for alle som har tatt bobilene sine ut en tur selv om det har vært vinter, sier Roar Uthus.

Snøfritt, isfritt, sandfritt og hundretusener spart

Bildet over: Her er allerede rampa klar til å ta i mot og smelte de første snøflakene som kommer. I løpet av minutter er rampa snøfri. Foto: Aiwell[/caption] Selv etter et kraftig snøfall holder varmekablene oppkjørselen klar. Da drar varmekablene mye energi, men så snart rampa er snøfri og været endrer seg, sørger automatikken for at energibruken reduseres betydelig. Foto: Aiwell.[/caption] Slik ser bobilhotellet ut innvendig.[/caption]