Mannen hadde satt på for lite varme i huset for snaut et år siden med den følgen at et vannrør sprakk. Skadene ble omfattende. Takstmannen takserte skaden til 300 000 kroner. Så langt var alt for så vidt greit, men etter at Gjensidige gjorde kunden oppmerksom på at det ville bli avkorting på ca. 20 prosent på grunn av at det ikke var tilstrekkelig varme i huset, startet problemene.

Fikk ingen penger
- Det kommer ofte nye forklaringer etter at vi har sendt ut en melding om avkorting, I dette aktuelle tilfelle gikk det så langt at kunden ble oppsagt hos oss og han fikk ikke utbetalt noe som helst, opplyser Espen Norenberg-Olsen i Gjensdige. Norenberg-Olsen er en av 22 utredere som Gjensidige har på lønningslisten for å sjekke og undersøke svindelforsøk.

Mange forsøker seg på svindel etter vannskader. Nå som vinteren står for døren øker skadeomfanget i kjølvannet av dette. Sprukne vannrør er ofte en gjenganger og har man for eksempel på for lite varme i boligen og skaden skjer, må man forvente avkorting på forsikringen. Huseierne har et selvstendig ansvar for å påse at det er tilstrekkelig med varme i huset, slik at blant annet vannskader ikke oppstår.

Rekordstore utbetalinger
Forsikringsbransjen er på et generelt grunnlag bekymret for utviklingen når det gjelder folks holdninger til forsikringssvindel. I Gjensidiges såkalte Befolkningsundersøkelse kommer det klar frem at folk holdninger er slappere og at det ikke er så nøye om man legger på kravet litt ekstra.

- Det som bekymrer mest er at ungdommen ikke tar innover seg at dette kan handle om staffbare forhold. Kanskje vi må bruke sosiale medier og få dette inn i skoleverket etter hvert, slik at de yngste forstår alvoret, mener informasjonsrådgiver i Gjensidige, Bjørn Arnesen.

På grunn av kalde vintre har utbetalingene etter vannskader vært rekordstort de to siste årene. Spesielt hytter på fjellet er utsatt.